دانستنی‌های قهوه

طرز تهیه قهوه با فرنچ پرس

طرز تهیه قهوه با فرنچ پرس

طرز تهیه قهوه با فرنچ پرس

فرنچ پرس یک وسیله و ابزار فوق العاده برای دم آوری قهوه، دم نوش و انواع چای است ولی به شرطی که مانند هر وسیله‌ی دیگری به درستی از آن استفاده شود. جالب است بدانید که در دنیا قهوه‌ای با نام قهوه فرانسه وجود ندارد و این اصطلاح اشتباه در بین ایرانیان رواج پیدا کرده است. در حقیقت وقتی شما قهوه‌تان را با فرنچ پرس تهیه می‌کنید یک قهوه دمی خوش عطر و طعم خواهید داشت.‌ اما در ایران به قهوه ای که با فرنچ پرس تهیه شود، قهوه فرانسه گفته می‌شود.

فرنچ پرس در واقع یک قهوه ساز دمی یا نسل سوم است که توسط یک شخص ایتالیایی درسال ۱۲۹۲ اختراع شده است و این روش دم آوری قهوه در کشورهای مختلف نام‌های متفاوتی دارد.

در ابتدا برای آموزش طرز تهیه قهوه با فرنچ پرس باید این نکته را یادآور شویم که در این روش نیز مانند سایر روش‌های تهیه قهوه باید مواد اولیه مرغوب و با کیفیت داشته باشیم.

و همچنین باید بدانید که اصطلاح قهوه فرانسه در حقیقت یک روش درست کردن قهوه است و دانه‌ی آن با دانه قهوه اسپرسو، ترک و … یکسان است و فقط میزان آسیاب و پودر بودن قهوه و وسیله مناسب برای تهیه آن متفاوت است.

طرز تهیه قهوه با فرنچ پرس بسیار آسان است چون استفاده از  این وسیله یکی از ساده‌ترین و کم هزینه‌ترین روش‌های تهیه قهوه است.

در فرآیند تهیه قهوه با فرنچ پرس کنترل بیشتری روی درجه حرارت آب و مدت زمان وجود دارد و به همین دلیل می‌توانید کاملا براساس سلیقه خودتان قهوه را درست کنید. همچنین در این روش قهوه چربی مفید خود را از دست نمی‌دهد.

یکی دیگر از مزیت‌های تهیه قهوه با فرنچ پرس این است که می‌توانید آن را با خود به مسافرت و طبیعت ببرید و بدون استفاده از برق یک فنجان قهوه بکر درست کنید. از فرنچ پرس میتوانید برای تهیه انواع دمنوش و چای نیز استفاده کنید. در ادامه این مقاله از مجله قهوه سالیز با ما همراه باشید تا شما را با طرز تهیه قهوه با فرنچ پرس آشنا کنیم‌.

 

نگاهی به ساختار فرنچ پرس

فرنچ پرس،طرز تهیه قهوه با فرنچ پرس،ساختار فرنچ پرس

قبل از اینکه طرز تهیه قهوه با فرنچ پرس را به شما آموزش دهیم، ابتدا شما را با ساختار این وسیله آشنا می‌کنیم.

فرنچ پرس از سه قسمت مجزا تشکیل شده است:

1. اهرم پیستونی به همراه یک فیلتر فلزی متصل به سر آن. وجود اهرم برای فشردن قهوۀ آسیاب شده یا تفالۀ چای و دم‌نوش بسیار مفید است. فیلترها هم برای جلوگیری از پراکنده شدن قهوه یا چای و دم‌نوش در آب جوش کاربرد دارد.

2. درپوش متصل به اهرم که به شکل کلاه است و نقش مهمی در دم آوری قهوه دارد.

3. بدنه یا مخزن فرنچ پرس هم از جنس شیشه، سرامیک، استیل و پلاستیک است , حجم و ظرفیت متفاوتی دارد. استیل مقاوم تر است ولی شیشه ای و سرامیکی زیباتر هستند که بر روی یک پایه استیل و یا پلاستیک قرار دارد.

 

درجه مناسب برای آسیاب دانه قهوه 

یکی از مهمترین فاکتورها که برای آموزش طرز تهیه قهوه با فرنچ پرس باید حتما در نظر گرفته شود، میزان درجه آسیاب و درشتی ذرات قهوه است. برای تهیه یک فنجان قهوه مطلوب و خوش طعم با فرنچ پرس باید دانه قهوه درشت آسیاب شود تا قهوه عصاره گیری مطلوب را داشته باشد.

علاوه بر اندازه مناسب ذرات قهوه باید به یکنواخت بودن پودر قهوه نیز توجه داشته باشید. به همین دلیل باید از یک دستگاه آسیاب قهوه با کیفیت استفاده کنید تا دانه ها را به صورت یکنواخت آسیاب کند. اگر دانه قهوه خیلی درشت آسیاب شده باشد، آب داغ نمیتواند به داخل ذرات قهوه نفوذ کند و در نتیجه عصاره گیری به درستی انجام نمی شود و یک فنجان قهوه بسیار رقیق به ما می دهد.

 

طرز تهیه قهوه با فرنچ پرس

دم آوری قهوه با فرنچ پرس،طرز تهیه قهوه با فرنچ پرس
مرحله اول:

برای تهیه قهوه فرانسه نباید از آب سرد استفاده شود پس باید ابتدا آب را بجوشانید و پس از جوش آمدن حدود 30 تا 40 ثانیه صبر کنید تا دمای آب به 92 درجه سانتیگراد برسد. البته میتوانید از دماسنج نیز استفاده کنید تا دفعات بعد زمان رسیدن آب به دمای 92 درجه را بدانید.

مرحله دوم :

در مرحله دوم باید 56 گرم دانه قهوه که معادل 8 تا 10 قاشق غذاخوری است را با آسیاب قهوه دستی یا برقی با درجه آسیاب درشت تبدیل به پودر قهوه کنید.

 

مرحله سوم:

یکی از عوامل تاثیر گذار در طعم و کیفیت قهوه این است که هیچ نوع قهوه ای نباید در فنجان سرد سرو شود و تعادل دمایی باید بین فنجان و آب وجود داشته باشد. پس باید مقداری آب جوش داخل فرنچ پرس بریزید تا این تعادل دمایی برقرار شود.

 

مرحله چهارم:

در این مرحله باید 17 گرم قهوه آسیاب شده را داخل فرنچ پرس بریزید و سپس آب جوش را به آرامی و به صورت دورانی بر روی پودر قهوه بریزید. برای محاسبه نسبت آب و قهوه بهتر است از این فرمول استفاده کنید و به ازای هر یک گرم قهوه 15 میلی لیتر آب به آن اضافه کنید.

 

مرحله آخر طرز تهیه قهوه با فرنچ پرس:

حدود سی ثانیه صبر کنید تا قهوه و آب جوش به حالت خود بمانند سپس به کمک یک قاشق چوبی آن‌ها را هم بزنید تا قهوه و آب با هم مخلوط شوند. سپس درب ظرف را به گونه ای که اهرم در بالاترین وضعیت باشد، ببندید و شروع به گرفتن زمان کنید و پس از چهار دقیقه اهرم را به سمت پایین فشار دهید.

بعد از آن قهوه را به آرامی در فنجان سرو کنید تا تفاله‌های قهوه وارد فنجان نشوند. توجه داشته باشید برای درست کردن قهوه با فرنچ پرس تنها ار آب و قهوه استفاده شود و هر افزودنی مورد نیاز (شیر- شکر….) را پس از آماده شدن به قهوه خود اضافه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید