دانستنی‌های قهوه

چگونه قهوه روبوستا و عربیکا را از یکدیگر تشخیص دهیم؟

چگونه قهوه روبوستا و عربیکا را از یکدیگر تشخیص دهیم؟

نحوه تشخیص قهوه روبوستا و عربیکا

جالب است بدانید که بیش از صد نو‌ع گونه گیاهی برای قهوه شناسایی شده است که معروفترین و پرفروش‌ترین آنها در سراسر جهان قهوه روبوستا و عربیکا است.

اما این دانه‌های قهوه تفاوت های اصلی زیادی با یکدیگر دارند و به همین دلیل با ترکیب کردن این دو نوع دانه انواع مختلفی از میکس های قهوه با خصوصیات منحصر بفرد را ایجاد نموده‌اند. در این مقاله از مجله قهوه سالیز با ما همراه باشید تا شما را با تفاوت های اساسی این دو نوع دانه قهوه آشنا کنم.

۱۰ تفاوت دانه قهوه روبوستا و عربیکا

به طور کلی به دو روش میتوان دانه قهوه عربیکا و روبوستا را از یکدیگر تشخیص داد. روش اول براساس شکل ظاهری دو دانه و روش دوم براساس خواص و ویژگی‌های داخلی دانه.

تشخیص دانه قهوه روبوستا و عربیکا از روی شکل ظاهری

تفاوت قهوه روبوستا و عربیکا،شکل ظاهری قهوه روبوستا و عربیکا

۱. شکل دانه

دانه قهوه روبوستا نسبت به عربیکا گردتر است ولی دانه قهوه عربیکا کشیده تر و بیضی شکل است.‌

۲، شکل خط وسط

اگر خط وسط دانه قهوه منحنی باشد عربیکاست ولی اگر صاف باشد، دانه قهوه روبوستا است.

۳. برآمدگی دو طرف دانه

اگر دوطرف خط وسط دانه قهوه برآمده باشد، روبوستاست (به زبان ساده لُپ داشته باشد) و اگه دو طرف خط وسط تخت باشد، عربیکاست.

۴. رنگ خط وسط دانه قهوه عربیکا و روبوستا

رنگ خط وسط دانه قهوه عربیکا سفید مایل به زرد است ولی رنک خط وسط دانه قهوه روبوستا معمولا تیره و به رنگ قهوه است.

 

تفاوت دانه قهوه روبوستا و عربیکا از نظر خواص و ویژگی ها:

تشخیص دانه قهوه عربیکا از روبوستا،قهوه ربوستا و عربیکا

  1. گیاه قهوه عربیکا به آب و هوا حساس تر است و در برابر آفات و حشرات مقاومت کمتری دارد. این گیاه در مناطقی با دمای پایین تر رشد میکند و به همین دلیل بیشتر در مکان هایی با ارتفاع بالا و در زیر سایه کشت میشود. برخلاف آن گیاه قهوه روبوستا نسبت به بیماری ها و آفات مقاوم تر است و در مکان های گرم تر و مرطوب تر رشد میکند.
  2. گیاه عربیکا نسبت به گیاه روبوستا میوه و ثمره کمتری تولید میکند، در نتیجه دانه های آن کیفیت بالاتری دارد و گران تر است.
  3. دانه قهوه عربیکا 70 درصد بازار جهانی قهوه را به خود اختصاص داده است و 30 درصد مابقی برای دانه قهوه روبوستا است.
  4. از دیگر تفاوت های دانه قهوه روبوستا و عربیکا طعم و رایحه آن است که باید بدانید دانه روبوستا طعم خشن تر و تلخ تری دارد ولی دانه عربیکا بسته به نوع آن طیف گسترده ای از شیرینی ملایم تا ترش و تیز بودن را شامل می شود و عطر دانه های رست شده آن رایحه ای میوه ای و شیرین دارد.
  5. دانه قهوه روبوستا تقریبا دو برابر عربیکا کافئین دارد و به همین دلیل برای افرادی که نیاز به انرژی بیشتری دارند و یا میخواهند مدت زمان زیادی بیدار بمانند، مناسب تر است.
  6. اسیدیته، قند و چربی دانه قهوه عربیکا تقریبا دو برابر روبوستا است و قهوه روبوستا کرما یا خامه بهتری برای اسپرسوی شما ایجاد میکند.

به دلیل تفاوت ها و ویژگی های خاص دانه قهوه روبوستا و عربیکا معمولا این دو به صورت میکس یا بلند (Blend) استفاده میشوند. که در این ترکیبات کم کافئین ترین میکس، 100 درصد عربیکا است که طعم ترشی دارد و پرکافئین ترین آن نیز 100 درصد روبوستا است که تلخ مزه است.

ترکیبات دیگری از این دانه نیز در بسته بندی های قهوه وجود دارد که اگر از هر دانه به صورت نصف استفاده شده باشد به آن 50-50 گفته می شود و یا مثلا اگر از دانه روبوستا 70 درصد و از دانه عربیکا 30 درصد استفاده شده باشد، اصطلاحا به آن 30-70 گفته میشود. در این ترکیبات هر چه میزان قهوه روبوستا بیشتر باشد، کافئین محصول بالاتر است و طبیعتا طعم تلخ تری نیز دارد.

1 دیدگاه در “چگونه قهوه روبوستا و عربیکا را از یکدیگر تشخیص دهیم؟

  1. مسعود طوطی گفت:

    سلام. بسیار واضح و خوب بود ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید