دانستنی‌های قهوه

مزایا و معایب نوشیدن قهوه در کودکان

نوشیدن قهوه در کودکان

نوشیدن قهوه در کودکان چه مزایا و معایبی دارد؟

امروزه قهوه جز یکی از نوشیدنیهای محبوب دربین افراد است و به وفور همه جا سرو می شود. اما بسیاری از والدین دوست دارند بدانند که اگر فرزندشان تمایل به خوردن قهوه داشت باید به او اجازه ی نوشیدن قهوه را بدهند یا خیر. به عبارتی نمی دانند قهوه می تواند برای فرزندشان مفید باشد یا مضر.

برای جواب به این سوال باید گفت اگر فرزندنتان هرچند وقت یک بار یک جرعه قهوه بنوشد تاثیر منفی بر سلامت او ندارد، اما باید گفت که نوشیدن قهوه در کودکان زیر دوازده سال توصیه نمی شود و حتی برخی از پزشکان توصیه می کنند که نوجوانان نیز تا رسیدن به بزرگسالی از نوشیدن قهوه اجتناب کنند و اگر در روز یک فنجان قهوه نوشیدند، غذاها و نوشیدنیهای کافئین دار دیگر مانند شکلات، نوشابه و … را در آن روز مصرف نکنند. چون توده ی بدنی کودکان کمتر از بزرگسالان است و بدن کودکان در پردازش کافئین مهارت کافی ندارد.

نوشیدن قهوه در کودکان پیامدهای بدی را به دنبال دارد که در این مقاله از مجله سالیز به بررسی آنها می پردازیم.

  • بی خوابی: کودکان در بازه ی سنی 5 تا 12 سال روزانه به 11 ساعت خواب نیاز دارند و نوجوانان به 9 تا 10 ساعت خواب نیاز دارند. از آنجایی که قهوه یک نوشیدنی محرک است و می تواند تا 8 ساعت در بدن افراد باقی بماند، باعث از دست دادن خواب ضروری و ایجاد بی خوابی در کودکان می شود به همین دلیل توصیه می شود کودکان و نوجوانان از خوردن قهوه اجتناب کنند.
  • آسیب به استخوان ها: از آنجایی که قهوه یک نوشیدنی ادرار آور است و باعث می شود میزان دفع ادرار در افراد افزایش یابد، نوشیدن قهوه در کودکان نیز موجب ادرار زیاد و در نتیجه کم آبی در بدن کودکان می شود و همچنین منجر به دفع کلسیم بیشتر از طریق ادرار می گردد. در نتیجه ی کاهش میزان کلسیم در بدن امکان پوکی استخوان و آسیب به استخوان ها وجود دارد. کلسیم یکی از املاحی است که در رشد استخوان های کودک بسیار موثر است. جالب است بدانید به ازای هر 100 میلی گرم قهوه ای که در بدن هضم می شود، شش میلی گرم کلسیم در بدن از بین می رود.
  • بیش فعالی: کافئین موجود در قهوه باعث افزایش سطح انرژی و هوشیاری می شود. این ویژگی در بزرگسالان مفید است اما در کودکان باعث بیش فعالی، بی قراری و کاهش تمرکز می شود و خصوصا برای کودکان محصلی که نیاز است در مدرسه تمرکز کنند و آرام بنشینند تا مطالب درسی را یاد بگیرند بسیار زیان آور است.
  • پوسیدگی دندان ها: پس از اینکه کودکان دندانهای شیری خود را از دست می دهند و دندانهای دائمی در می آورند سالهای زیادی طول می کشد تا مینای دندانهای دائمی قوی و محکم شود. قهوه یک نوشیدنی اسیدی می باشد که باعث رساندن آسیب به دندان ها، ضعیف شدن مینای دندان و افزایش پوسیدگی و حفره های دندانی می شود. بنابراین مصرف قهوه در کودکان باعث مشکلات مربوط به دهان و دندان در آنها می شود.
  • کاهش اشتها: یکی از عوارض مصرف قهوه احساس سیری و کاهش اشتها می باشد. از آنجایی که کودکان در سن رشد قرار دارند باید مواد غذایی مورد نیاز مانند پروتئین، غلات ، میوه و … به بدن آنها برسد، نوشیدن قهوه در کودکان باعث کم شدن اشتها می شود و باعث می شود کودکان کمتر غذا بخورند و درنتیجه مواد مغذی مورد نیاز برای رشد به بدن آنها نرسد.
  • ناراحتی دستگاه گوارش: مصرف قهوه بر روی دستگاه گوارش کودکان تاثیرگذار است و باعث ناراحتی معده در آنها می شود. و اگر کودکی بیش از حد قهوه مصرف کند به حالت تهوع، اسهال و استفراغ دچار می شود.

مزایا و معایب نوشیدن قهوه در کودکان

  • افزایش اضطراب در کودکان: کافئین موجود در قهوه نوعی ماده ی محرک می باشد که باعث می شود هورمون های استرس زا گاها تا دو برابر در بدن کودکان افزایش یابد تا جایی که در برخی موارد باعث حمله های عصبی و اضطرابی در آنها می شود.
  • توقف رشد ساختارهای مغزی و اتصالات عصبی: سرعت رشد مغز در دوران کودکی و حتی نوجوانی بسیار بالا است و مغز در این سالها اتصالات عصبی کارآمد را افزایش و اتصالات عصبی ناکارآمد را کاهش می دهد. بر اساس تحقیقات، نوشیدن قهوه در کودکان به خصوص در سنین ابتدایی زندگی، به واسطه ی کاهش میزان کارآیی اتصالات عصبی، فرآیند رشد ساختارهای مغزی را مختل می کند. مختل شدن این فرآیند نیز به نوبه ی خود باعث کاهش عملکرد شناختی کودکان و بروز مشکلاتی مانند اختلال زبان می شود.
  • بلوغ زود رس: قهوه به دلیل ترکیبات خاصی که دارد می تواند باعث بر هم زدن تعادل هورمون ها در بدن شود. قهوه می تواند با تاثیراتی که به مرور بر بدن می گذارد، سلامتی فرد را به چالش کشیده و او را با معضلاتی مانند به خطر انداختن پروسه ی رشد رو به رو کند. به همین دلیل پزشکان به صورت اکید توصیه کردند که نوجوانان در سنین رشد و قبل از رسیدن به بلوغ از خوردن قهوه خودداری کرده یا در مصرف آن اعتدال داشته باشند.

خواص نوشیدن قهوه در کودکان

در کنار تمامی مضرات گفته شده از مصرف قهوه در کودکان، این نوشیدنی مزایایی نیز دارد که اگر در مصرف آن زیاده روی نشود فوایدی هم دارد. میزان مصرف توصیه شده قهوه برای کودکان طبق تحقیقات مرکز سلامت ایالت متحده 25 گرم در روز است. البته میزان حساسیت هر کودک به کافئین متفاوت است. به عبارتی ممکن است دو کودک یک میزان کافئین مصرف کنند ولی یکی از آنها مقاومت بیشتری در مقابل عوارض کافئین از خود نشان دهد.

مطالعات مختلف نشان داده که قهوه میزان زیادی آنتی اکسیدان در خود دارد که برای حفظ سلامت بسیار مفید است . ترکیب این ماده به همراه شیر می تواند برای استخوانها بسیار مفید باشد. این فواید به شرطی برای کودک وجود دارد که برای شیرین کردن آن از شکر استفاده نشود و کودک در طی روز مواد غذایی و نوشیدنیهای کافئین دار دیگر مانند نوشابه و… را مصرف نکند. بهترین سن برای نوشیدن قهوه هجده سالگی است. زیرا از این زمان به بعد دوران رشد و بلوغ فرد به حد کامل خود رسیده و عوارض ناشی از مصرف قهوه در بدن افراد به صورت خفیف تر بروز می کند و می توان با برخی فعالیت ها این آثار را در بدن کاهش داد و یا به خوبی خنثی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید