دانستنی‌های قهوه

آشنایی با میزان کالری انواع قهوه

cyril saulnier mpSMThAU4OY unsplash - قهوه سالیز - کارخانه تولید قهوه | فروشنده قهوه سالیز و لوازم کافی شاپ

میزان کالری انواع قهوه

قهوه یکی از نوشیدنی های محبوب حتی در میان افرادی که تصمیم به کاهش وزن دارند می‌باشد. زیرا یکی از خواص اصلی قهوه بالا بردن متابولیسم بدن است و همچنین می‌تواند تاثیر مستقیمی روی اشتها بگذارد و از طرفی کالری بسیار پایینی دارد. اما این مسئله بستگی به این دارد که شما کدام یک از نوشیدنی‌های بر پایه‌ی قهوه را انتخاب می‌کنید.

همانطور که می‌دانید دانه ی قهوه پس از اینکه در دمای معینی رست شد با توجه به نوع استفاده در درجه های مختلفی آسیاب شده و برای مصرف آماده می شود. به دلیل محبوبیتی که این نوشیدنی در بین افراد دارد، روش های مختلفی برای دم کردن و آماده سازی آن طی سال ها ابداع شده که هر کدام عطر و طعم متفاوتی دارد.

درست است که خود قهوه کالری پایینی دارد اما موادی که در آماده سازی انواع قهوه به کار می رود می تواند روی میزان کالری آن تاثیر بگذارد. به عبارتی اینکه در آماده سازی این نوشیدنی از ترکیب شکر، خامه و شیر استفاده شود، تاثیر بسزایی در میزان کالری آن دارد.

از آنجا که خود دانه های قهوه بدون نیاز به انرژی بالایی در طبیعت رشد می کنند در نتیجه دانه های قهوه به خودی خود فاقد هر گونه کالری می باشد. در نتیجه اگر قهوه را تنها با مقداری آب آماده کنند کالری آن تقریبا در حد صفر است زیرا آب فاقد کالری می باشد. اما اغلب افراد تمایل دارند با اضافه کردن شیر و شکر کمی از تلخی قهوه بکاهند که این کار باعث تغییر در میزان کالری می شود. مثلا:

  • هر فنجان قهوه دم کرده به همراه آب حدودا 2 تا 5 کالری دارد.
  • هر فنجان قهوه به اضافه ی یک قاشق غذا خوری شکر 50 کالری دارد.
  • هر فنجان قهوه با یک قاشق چایخوری شکر 15 کالری دارد.
  • هر فنجان قهوه با یک قاشق غذا خوری شیر 7 کالری دارد.
  • هر فنجان قهوه با یک قاشق غذا خوری خامه 25 کالری دارد.

میزان کالری انواع نوشیدنی قهوه

قهوه ی اسپرسو: یکی از پر طرفدارترین و در عین حال کم کالری ترین نوشیدنی ها می باشد به طوری که مصرف حدود 30 گرم قهوه ی اسپرسو به همراه آب حاوی 3 کالری می باشد. اما اگر بخواهید با اضافه کردن شکر کمی از تلخی آن بکاهید، به ازای هر 10 گرم شکری که به آن اضافه می کنید 40 کالری به آن اضافه می شود.

قهوه امریکانو: این قهوه غلظت کمتری نسبت به اسپرسو دارد. به عبارتی در این قهوه آب بیشتری نسبت به اسپرسو اضافه شده است. اگر به این قهوه مواد دیگری اضافه نکنید  کالری هر فنجان آن معادل 15  کالری می باشد.

قهوه ماکیاتو: که همان اسپرسو به اضافه کف شیر می باشد. برای تهیه ی آن روی یک فنجان اسپرسو داغ کمی کف شیر اضافه می کنند که این فنجان 10 کالری در بر دارد.

قهوه لاته ماکیاتو: همان اسپرسو به اضافه ی شیر و کف شیر است. به عبارتی ته فنجان کف شیر می ریزند سپس شیر جوشیده را به آن اضافه می کنند و در انتها یک شات اسپرسو روی آن می ریزند. کالری یک فنجان لاته ماکیاتو 190 کالری می باشد.

قهوه لاته: یک فنجان لاته حاوی دو سوم فنجان شیر و یک سوم اسپرسو است و معادل 190 کالری دارد.

قهوه فلت وایت: در  این قهوه خامه وجود ندارد و تنها شیر و اسپرسو در آن استفاده می شود که هر فنجان آن 180 کالری دارد.

قهوه کن پانا: این قهوه شبیه ماکیاتو است اما به جای استفاده از کف شیر روی اسپرسو از یک لایه ی نازک خامه ی شیر پف کرده استفاده می کنند که هر فنجان آن 31 کالری دارد. 

قهوه موکا: که ترکیبی از شیر، خامه، اسپرسو و کمی شکلات گرم است. نیم شات اسپرسو به اضافه نیم شات شکلات داغ به اضافه نیم شات شیر گرم و در انتها یک لایه خامه شیر است که یک فنجان از آن 385 کالری دارد.

قهوه ترک: یکی از قهوه های محبوب که اگر بدون شکر باشد 5 کالری و اگر با شکر باشد 86 کالری دارد.

کاپوچینو: این نوشیدنی محبوب اگر تنها با ترکیب اسپرسو و شیر تهیه شود 96 کالری دارد ولی اگر به این ترکیب شکر هم اضافه شود کالری آن به 144 می رسد.

تمامی انواع نوشیدنی ها بر پایه ی قهوه به صورت بسته بندی در بازار وجود دارد که کالری آنها بسیار با مقادیر کالری قهوه هایی که در کافه یا منزل آماده می شود متفاوت است.

در این بسته بندی ها از موادی مثل قهوه فوری، پودر شیر خشک، شکر، کافی کریمر، کافی میت و… استفاده می شود که اغلب میزان کالری دریافتی روی آن ها نوشته شده است. مثلا هر ساشه کاپوچینو فوری بدون شکر59 کالری و با شکر 110 کالری دارد. یا کافی میکس بدون شکر  46 کالری و با شکر 86 کالری دارد. در کل نوشیدنی های زیادی بر پایه قهوه وجود دارد که اگر می خواهید کالری کمی داشته باشد بهتر است آنهایی که فاقد شیرین کننده باشد و شیر و خامه ی کمتری داشته باشد یا اصلا نداشته باشد را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید