دانستنی‌های قهوه

قهوه، نسکافه و کاپوچینو چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

قهوه، نسکافه و کاپوچینو - قهوه سالیز - کارخانه تولید قهوه | فروشنده قهوه سالیز و لوازم کافی شاپ

آشنایی با تفاوت قهوه، نسکافه و کاپوچینو

در دنیا 50 گونه دانه قهوه وجود دارد که ما فقط دو گونه آن را در صنعت نوشیدنی قهوه استفاده می کنیم. یکی از آنها دانه قهوه‌ عربیکا می باشد که در آمریکای لاتین، هند و اندونزی رشد می‌کند و طعم نسبتا ملایمی دارد و چون باید در اوج رسیدنشان با دست چیده شوند، قیمت بالاتری هم دارند.

نوع دیگر دانه قهوه روبوستا است که عمدتا در افریقا، هند و اندونزی رشد می کند و طعم آن نسبت به قهوه عربیکا بسیار قوی تر است و به دلیل مقاوم بودنش در برابر آفت ها و حشرات و اینکه برداشت راحت‌تری نسبت به قهوه عربیکا دارد، قیمتش مناسب تر است.

امروزه بیشتر از دانه قهوه روبوستا در صنعت نوشیدنی قهوه استفاده می شود زیرا به دلیل ارزان بودن سود بیشتری به همراه دارد.

قهوه به دلیل عطر و طعمی که دارد نوشیدنی بسیار پر طرفداری است و به همین دلیل روش های متفاوتی برای آماده کردن این نوشیدنی ابداع شده است که نوشیدنی حاصل از این روش ها نام‌های متفاوتی دارد.

با اینکه پایه تمام این نوشیدنی‌ها دانه قهوه است اما روش آماده سازی آن تاثیر زیادی در طعم و عطر قهوه می گذارد. قهوه، نسکافه و کاپوچینو از جمله این نوشیدنی‌ها است که فرآیند آماده سازی متفاوتی دارند.

شما با دانستن این تفاوت می توانید نوشیدنی که با ذائقه شما سازگار باشد را انتخاب کنید. در این مقاله از مجله سالیز به توضیح درباره تفاوت قهوه، نسکافه و کاپوچینو می پردازیم، پس با ما همراه باشید. 

 

قهوه چیست؟

هر نوشیدنی که با دم کردن دانه های رست شده و آسیاب شده دانه قهوه درست شود، قهوه نام دارد که در چهار دسته اصلی قهوه اسپرسو، فرانسه، ترک و قهوه دمی دسته بندی می شود.

 

نسکافه چیست؟

نسکافه نام یک شرکت تولید کننده قهوه فوری است. در ایران قهوه  فوری را به نام نسکافه می شناسند. به عبارتی نسکافه همان قهوه فوری است که ترکیبات کاملی دارد و نیازی نیست به آن چیزی اضافه کنید، فقط کافی است آن را به یک فنجان آب داغ یا شیر گرم اضافه کنید.

در کارخانه برای تهیه قهوه فوری ابتدا دانه های قهوه را در دمای 165 درجه سانتی گراد به مدت 7 الی 15 دقیقه رست می کنند و سپس آن را با درجه ریز آسیاب می کنند. در این مرحله قهوه آسیاب شده را در آب مخلوط و به اصطلاح دم می‌کنند. بعد از دم کشیدن قهوه با استفاده از روش های فرآوری مانند خشک کردن انجمادی یا خشک کردن پاششی آن را به پودر آماده حل شدن در آب تبدیل می کنند. به این صورت پودر قهوه فوری یا همان نسکافه را تولید می کنند.

 

کاپوچینو چیست؟

یک نوشیدنی با اصالت ایتالیایی است که از ترکیب قهوه اسپرسو، شیر گرم و خامه تهیه می شود به عبارتی یک سوم فنجان را با قهوه  اسپرسو پر می‌کنند، سپس به همان اندازه شیر گرم اضافه می کنند و در انتها روی آن را با خامه یا فوم شیر می‌پوشانند و تزیین می کنند.

در صورت تمایل می توانید کمی شکر هم به آن اضافه کنید. به دلیل پر طرفدار بودن کاپوچینو، بسته بندی های آماده آن نیز در بازار وجود دارد. این بسته بندی های کاپوچینو فوری که در بازار وجود دارد، حاوی پودر قهوه فوری، پودر شیر خشک، پودر کریمر و شکر است که با اضافه کردن آن به یک فنجان آب داغ یا شیر گرم می توانید در سریع ترین زمان ممکن کاپوچینو آماده کنید.

 

تفاوت قهوه و نسکافه:

به دم کرده پودر قهوه آسیاب شده، قهوه می گویند اما نسکافه یا همان قهوه فوری پودر قهوه آسیاب شده‌ای است که با انجام پروسه خاص و کریستالیزاسیون تولید می شود و به همین دلیل نیاز به دم کردن ندارد.

قهوه دارای عطر و طعم غنی‌تری نسبت به نسکافه است زیرا طی فرایند دم کردن عطر و طعم قهوه آزاد می شود اما نسکافه به دلیل فرایندی که روی آن صورت می گیرد عطر و طعم ملایم‌تری نسبت به قهوه دارد، همچنین کافئین نسکافه نسبت به قهوه کمتر است.

 

تفاوت قهوه و کاپوچینو:

در واقع پایه تهیه کاپوچینو، قهوه است.چرا که کاپوچینو در کافی‌شاپ‌ها از ترکیب قهوه اسپرسو، شیر و‌ فوم شیر تهیه می‌شود.

در تهیه قهوه شیر یک گزینه انتخابی است که می توانید آن را استفاده کنید یا به جای آن آب بریزید، اما در تهیه کاپوچینو شیر یکی از موارد اصلی آماده سازی آن است. قهوه معمولا در یک فنجان سرو می شود اما کاپوچینو را در یک لیوان بزرگ می نوشند زیرا حجم کاپوچینو سه برابر قهوه می باشد.

میزان کافئین در قهوه و کاپوچینو به یک میزان است اما کافئین کاپوچینو به دلیل داشتن شیر با سرعت کمتری جذب بدن می شود و دیرتر تاثیر می گذارد.

 

تفاوت کاپوچینو و نسکافه:

اگر کاپوچینو با دستگاه اسپرسو ساز تهیه شود قطعا کافئین بیشتری نسبت به نسکافه دارد زیرا در آن از قهوه تازه دم شده استفاده می شود. اما اگر در تهیه کاپوچینو از بسته بندی‌های آماده موجود در بازار استفاده شود، میزان کافئین آن با نسکافه یا همان قهوه فوری برابر است زیرا در تهیه هر دو از قهوه فوری استفاده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید