دانستنی‌های قهوه

همه چیز در مورد نسکافه

نسکافه چیست؟

نسکافه چیست؟

نسکافه یا پودر قهوه فوری از عصاره قهوه حالص با طعم طبیعی قهوه ساخته شده است که تنها با اضافه کردن آب داغ به آن آماده می شود. NESCAFE در واقع یک برند قهوه است که توسط شرکت نستله تولید شده و در طرح‌ها و بسته‌بندی‌های متنوعی عرضه شده‌ است. با ما در مجله قهوه سالیز همراه باشید تا شما را با تاریخچه و علت نامگذاری این محصول و همچنین روش تولید و خواص آن آشنا کنیم.

واژه «نسکافه» ترکیبی از دو واژه (cafe) و (Nestle) می‌باشد. نسکافه، در سال 1938 به بازار عرضه شد و در واقع زاییده افکار شخصی به نام «مکس مورگن تالر» است. در سال 1929 دولت برزیل از شرکت های تولید کننده قهوه از جمله شرکت “نستله” درخواست کمک کرد تا بتواند مازاد قهوه خود را به صورت گسترده ای به فروش برساند، این شرکت اعلام آمادگی کرد و مکس مورگن تالر که از متخصصان قهوه این شرکت بود مأموریت داشت یک فنجان قهوه خوشمزه را فقط با اضافه کردن آب اماده کند.

مکس و تیمش پس از سالها تلاش و تحقیق موفق شدند راهی جدید برای تهیه قهوه فوری پیدا کنند تا طعم طبیعی قهوه نیز حفظ شود و در سال 1938 محصولی با نام نسکافه متولد شد که در مدت زمان کوتاهی به سایر کشورها مانند انگلستان، فرانسه، سوییس و آمریکا صادر شد و به مرور زمان توانست محبوبیت بسیاری در بین عاشقان قهوه پیدا کند.

از آنجایی که ایرانیان از قدیم الایام با هر مجصول جدیدی که آشنا میشدند نام برند آن را بر روی محصول میگذاشتند، اولین برند قهوه فوری که وارد ایران شد، برند نسکافه بود و بنابراین این واژه بین علاقمندان قهوه رواج پیدا کرد و میتوان گفت اصطلاح نسکافه اختراع ایرانیان قهوه نوش برای قهوه فوری است و دیگر مهم نیست چند کارخانه دیگر آن محصول را تولید کنند در هر صورت نام اولین برند وارد شده به ایران ، روی آن محصول باقی میماند.

 

مراحل تولید نسکافه یا قهوه فوری

کافی میکس،نسکافه گلد،نسکافه چیست

از آنجایی که دانه قهوه دارای فیبر نامحلول است پس اگر آن را آسیاب کنیم و در آب بجوشانیم فیبر موجود در آن در کف ظرف رسوب میکند و فقط رنگ قهوه در آب حل می شود. نسکافه یا همان قهوه فوری در واقع همان عصاره قهوه خشک است که به وسیله دم کردن پودر قهوه بدست می آید و غلظت بیشتری دارد.

اگر توجه کرده باشید رنگ انواع قهوه فوری یا نسکافه متفاوت است که به نوع قهوه و روش خشک کردن آن مربوط میشود و نشان دهنده میزان تخمیر یا کیفیت و طعم محصول نیست.

دو روش برای تولید نسکافه وجود دارد :

  1. روش اول که به آن روش خشک کردن افشانی ( به انگلیسی : Spray drying ) نیز گفته می شود، قهوه دم کشیده به درون هوای داغ پاشیده میشود که به سرعت قطرات قهوه خشک شده و تبدیل به پودر یا تکه های کوچک میشوند.
  2. روش دوم که روش خشک کردن انجمادی است، قهوه ابتدا دم کشیده، سپس منجمد شده و به تکه های کوچکتر تقسیم می شود و در درمای پایین و خلا خشک می شود.

 

تفاوت نسکافه با قهوه

بررسی ها و تحقیقات بر روی نسکافه یا قهوه فوری نشان داده است که نسکافه آنتی اکسیدان بیشتر و کافئین کمتری نسبت به قهوه دارد. یک فنجان نسکافه دارای 4 کالری و مقادیر کمی پتاسیم ، منیزیم و ویتامین B3 است.

یک فنجان قهوه معمولی 70 – 170 میلی گرم کافئین دارد در حالی که مقدار کافئین موجود در یک فنجان نسکافه ، 30 – 90 میلی گرم است ضمن این که قهوه فوری بدون کافئین هم تولید میشود.

آشنایی با انواع نسکافه

نسکافه،قهوه فوری،انواع نسکافه

  • نسکافه گلد (Gold) : نسکافه گلد از جمله مجبوب ترین نوع نسکافه است که از ترکیب دانه قهوه عربیکا و روبوستا تشکیل شده است و طعمی غنی، دلپذیر و ملایم دارد.
  • نسکافه کلاسیک (Classic): طعم و عطر غیر قابل تردیدی که همه ما می شناسیم و دوستش داریم و هنوز مثل همیشه خوب است. این قهوه یک تفت متوسط و تیره دارد که به آن طعم کاراملی و طعمی شگفت آور می بخشد. میزان کافئین نسکافه کلاسیک نسبت به نسکافه گلد بیشتر است.
  • نسکافه میکس با کافی میکس: کافی میکس در واقع ترکیبی از پودر نسکافه با قهوه، شیر و شکر است که دو نوع 3 در 1 و 2 در 1 دارد که تفاوت آن در شکر موجود در آنهاست. نسکافه میکس به شما امکان می دهد هر بار با تعادل مناسب خامه و شکر از طعم و رایحه قهوه لذت ببرید.
  • نسکافه Ready to Drink (آماده برای خوردن): یک نوع قهوه غنی ، سرد و آماده نوشیدن که به سادگی کافیست آن را تکان دهید ، بنوشید و از لذت قهوه با کیفیت با طعم خامه ای کاملاً ملایم و غنی لذت ببرید. این قهوه یک گزینه ی عالی برای مصرف در مسافرت است که به صورت آماده در بسته بندی های مناسب در فروشگاهها موجود است.
  • نسکافه آزرا (Azera): این نوع نسکافه در واقع ترکیبی منحصر بفرد از دانه های نسکافه و دانه های قهوه بو داده و خرد شده است، که عطر و طعم فوق العاده قهوه بو داده شده آن میتواند لذت نوشیدن یک فنجان قهوه را برای شما چندین برابر کند.

 

خواص نسکافه یا قهوه فوری:

نسکافه گلد،نسکافه،خواص نسکافه

نسکافه نیز همانند قهوه دارای خواص بینظیری است که نمیتوان از آن چشم پوشی کرد. خواص نسکافه کاملا مشابه قهوه است که در دیل به برخی از آنها اشاره میکنیم.

کاهش خطر مرگ :

مطالعات نشان داده اند که خطر مرگ در افرادی که روزانه یک فنجان نسکافه می‌خورند 25 درصد کمتر از افرادی است که این نوشیدنی را مصرف نمی کنند.

کمک به جوان سازی و لایه برداری پوست :

از دیگر خواص نسکافه میتوان به جوان سازی و روشن کننده پوست اشاره کرد. نسکافه برای پوست صورت به عنوان یک لایه بردار مفید محسوب می شود و باعث کاهش قرمزی و التهاب پوست می شود که از آن برای تهیه انواع ماسک های صورت استفاده می شود. با استفاده از این ماسک ها می‌توانید شادابی همراه با روشنی را به پوست خود هدیه دهید.

کاهش وزن :

نسکافه در کاهش وزن نیز تاثیر گذار است. این محصول شگفت انگیز با دارا بودن منیزیم و پتاسیم به ترشح انسولین مورد استفاده بدن، تنظیم سطح قند خون و کاهش میل به شیرینی جات کمک فراوانی می‌کند و در نتیجه باعث کاهش وزن می‌شود. همچنین کافئین موجود در نسکافه، می تواند سلول‌ های چربی بدن را بشکند و موجب سوزاندن چربی‌های اضافه بدن شود.

کمک به رشد و تقویت موی سر:

نسکافه یک محصول کاملا طبیعی برای رشد مو است و علاوه بر خاصیت درمانی به عنوان یک رنگ مو نیز استفاده می‌شود! ترکیب رنگ مو با نسکافه، به مو هیچ آسیبی نمی‌رساند و باعث تقویت مو و همچنین خوش رنگ شدن آن نیز می‌شود.

افزایش عملکرد فیزیکی بدن :

نسکافه نیز همانند قهوه به علت داشتن مقادیر قابل توجهی از کافئین میتواند به افزایش عملکرد بدن کمک کند و سطح آدرنالین موجود در خون را افزایش دهد. نوشیدن یک فنجان نسکافه قبل از تمرین های ورزشی، انرژی مورد نیاز بدن برای انجام تمرین های سخت را فراهم میکند.

 

مضرات نسکافه

همه موادغذایی در کنار فواید بیشماری که دارند اگر در مصرف آنها زیاده روی شود، آسیب های جدی به بدن وارد می کنند. از جمله مضرات مصرف نسکافه و همچنین قهوه میتوان به تشدید استرس، دلهره و تپش قلب به دلیل وجود کافئین اشاره کرد. بنابراین بهتر است روزانه بیشتر از 2 فنجان قهوه ننوشید.

همچنین نوشیدن قهوه برای زنان باردار و شیرده مجاز نیست چرا که کافئین قهوه از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل میشود و ممکن است باعث بروز بی خوابی ، تحریک پذیری ، امتناع از شیر خوردن و عصبی شدن شیرخوار شود. کبد نوزاد به اندازه کافی رشد نکرده و آنزیم های خاص را ندارد بنابراین تجزیه کافئین در بدن نوزاد بیشتر طول کشیده و عوارض بیشتری دارد.

کافئین در کودکان منجر به بیش فعالی و عصبی شدن خواهد شد بنابراین توصیه میشود برای جلوگیری از افزایش شیطنت کودکان به آن ها قهوه ندهید.

نوشیدن قهوه برای پرفشاری خون، تپش قلب، غدد فیبروکیستیک سینه زنان مفید نیست و بهتر است افراد مبتلا کمتر از این نوشیدنی استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید