دانش کافی شاپ

راهنمای تنظیم درجه آسیاب قهوه در 7 درجه متفاوت

راهنمای تنظیم درجه آسیاب قهوه در 7 درجه متفاوت

چرا باید آسیاب قهوه خریداری کنیم؟

اگر شما هم از جمله افرادی هستید که تصور میکنید برای تهیه یک فنجان قهوه با عطر و طعمی دلپذیر فقط به یک دستگاه قهوه ساز و کمی مهارت احتیاج است، باید به شمابگویم که سخت در اشتباه هستید. اولین و مهم ترین فاکتور برای دستیابی به یک قهوه خوش عطر و طعم، کیفیت پودر قهوه است. با ما در این مقاله از مجله قهوه سالیز همراه باشید تا شما را با راز تهیه یک قهوه دلپذیر آشنا کنیم و همچنین نحوه تنظیم درجه آسیاب قهوه را نیز آموزش دهیم.

در ابتدا به شما میگوییم که دلیل اهمیت آسیاب قهوه چیست و چرا نباید از قهوه از قبل آسیاب شده استفاده کنیم. اولین نکته این است که قهوه‌ از قبل آسیاب شده، یا همان پودر قهوه بر اثر مجاورت با اکسیژن عطر و طعم خود را از دست خواهد داد و در این صورت ممکن است طعمی بی‌مزه و بیات شده به خود بگیرد.

قهوه از قبل آسیاب شده دوام چندانی ندارد و ممکن است قبل از اینکه شما بسته‌ پودر قهوه را از بازار خریداری کنید، بیات شده باشد چون که به دلیل بیشتر بودن سطح تماس پودر قهوه با محیط نسبت به دانه‌های درشت‌تر، بیات شدگی نیز سریعتر در آن اتفاق خواهد افتاد و قهوه تهیه شده از پودر بیات شده چندان دلچسب نخواهد بود.

همچنین، قهوه آسیاب شده نسبت به رطوبت نیز آسیب‌پذیرتر است. هنگامی که قهوه رست شده مرطوب شود، این آسیب‌پذیری بر روی روغن‌هایی که به طعم قهوه کمک می‌کنند، تاثیر منفی می‌گذارد.

نکته‌ دوم این است که شاید قهوه‌ای که از قبل آسیاب شده باشد با دستگاه شما همخوانی نداشته باشد و نیاز به تنظیم درجه‌ آسیاب قهوه متناسب با دستگاه قهوه ساز خود دارید.

نکته‌ سوم این است که شاید شما در برخی از مواقع خواهان استفاده از روش تهیه یا دستورالعمل دیگری برای تهیه قهوه خانگی خود باشید. در این صورت قهوه‌ای که از قبل آسیاب شده باشد، نمی‌تواند تمامی روش‌ها و دستورالعمل‌ها را پشتیبانی کند. به طور مثال اگر شما پودر قهوه آماده شده برای تهیه اسپرسو خریداری کرده باشید دیگر نمی توانید از آن برای فرنچ پرس نیز استفاده کنید. چرا که برای تهیه اسپرسو به پودر قهوه نرم نیاز است و این در حالی است که برای تهیه قهوه با فرنچ پرس باید قهوه درشت آسیاب شود.

 

نکاتی که باید قبل از آسیاب کردن قهوه بدانید:

راهنمای تنظیم درجه آسیاب قهوه

 

همانطور که در ابتدای مقاله نیز گفته شد پودر قهوه خیلی زودتر از دانه قهوه حالت ماندگی و بیات شده پیدا می کند. پس آسیاب و نگهداری طولانی پودر قهوه، سبب کاهش کیفیت نوشیدنی شما می‌گردد و باید کمی قبل از درست کردن قهوه، آن را آسیاب کنید. همچنین سعی کنید دانه‌های قهوه را نیز تا زمان آسیاب در معرض اکسیژن قرار ندهید تا کیفیت آنها افت پیدا نکند.

حتما قبل از آسیاب کردن قهوه راهنمای تنظیم درجه آسیاب قهوه را مطالعه کنید. فراموش نکنید که میزان آسیاب قهوه با روش تهیه قهوه ارتباط مسقیم دارد.

سعی کنید اندازه دقیق مصرف پودر قهوه در تهیه قهوه دلخواه خود را بیاموزید. استفاده از میزان دقیق و مناسب پودر قهوه برای تولید یک قهوه دلپذیر بسیار مهم است و ارتباط مستقیم با تجربه شما در تهیه قهوه دارد.

این نکته را در نظر داشته باشید که اولین قدم برای تهیه قهوه با کیفیت، آسیاب صحیح است چون می تواند بر روی ارائه یک قهوه با کیفیت تاثیرگذار باشد.

آیا یک درجه اسیاب برای همه مناسب است؟

برای تنظیم درجه آسیاب قهوه باید به عواملی بسیاری توجه داشته باشید که در زیر به چند نمونه از آنها اشاره می‌کنیم.

دانه های قهوه: از آنجایی که هیچ دانه‌ قهوه ای شبیه به یکدیگر نیست باید در زمان خرید قهوه جدید، درجه آسیاب مناسب برای آن را نیز پیدا کرد. البته راهنمای تنظیم درجه آسیاب قهوه برای همه آنها یکی است و شما تنها باید با توجه به نوع قهوه، درجه مناسب را پیدا کنید.

وسیله تهیه قهوه: قهوه ساز یا وسیله ای که میخواهید با آن قهوه را آماده کنید نیاز به درجات آسیاب متفاوت دارند.

زمان رست قهوه: هرگز فراموش نکنید که قهوه نیز یک محصول کشاوری است و درست مانند شیر و نان بهتر است از تازه آن استفاده کرد. از زمانی که قهوه رست شود، شروع به آزاد کردن گازهای خود می‌کند که در این صورت عطر و رایحه خود را به آرامی از دست می‌دهد. پس قهوه تازه رست شده بهترین گزینه برای تهیه قهوه با رایحه ای دلپذیر است.

درجه رست قهوه: نکته دیگری که معمولا خیلی از افراد و حتی باریستاها به آن توجه نمی کنند این است که قهوه هایی با درجات رست تیره‌تر به دلیل گرمای بیشتری که دریافت کرده اند، سریعتر در آب واکنش می‌دهند و در نتیجه عصاره گیری با سرعت بیشتری انجام می‌پذیرد. برای همین به طور کلی بهتر است برای رست های تیره‌تر از درجات درشت‌تر استفاده شود و برای رست روشن‌تر از درجات نرم تر.

 

چگونه بهترین درجه آسیاب قهوه را انتخاب کنیم؟

به منظور انتخاب بهترین درجه‌ آسیاب قهوه، علاوه بر اینکه از یک راهنمای تنظیم درجه آسیاب قهوه استفاده میکنید بلکه باید با استفاده از روش آزمون و خطا درجات مختلف را امتحان کنید تا بهترین آن را بیابید و هر بار نتیجه را یادداشت کنید.

هر زمان که احساس کردید قهوه به خوبی عصاره گیری نشده است تنظیمات آسیاب را تغییر دهید و از مابقی عوامل موثر نیز مطمئن شوید.

 

راهنمای تنظیم درجه آسیاب قهوه

آسیاب قهوه،تنظیم درجه آسیاب قهوه

 

به کمک این راهنمای تنظیم درجه آسیاب قهوه میتوانید متناسب با نوع قهوه ساز خود به راحتی دانه های قهوه را آسیاب کنید.

  1. بسیار درشت (Extra Coarse Grind) :
    از درجه بسیار درشت برای آماده کردن قهوه سرد مانند کلد برو استفاده می شود که درشت ترین درجه آسیاب قهوه است و بیشتر از این نباید درشت باشد.
  2. درشت (Coarse Grind) : درجه درشت برای دستگاه فرنچ پرس و عملیات چشیدن طعم قهوه یا همان Cupping مناسب است.
  3. متوسط – درشت ( Medium – Coarse Grind ) : درجه متوسط رو به درشت برای تهیه قهوه با دستگاه های تخصصی مانند کمکس و کافه سولو مناسب است. این درجه یکی از محبوب ترین درجات آسیاب قهوه برای قهوه های دمی یا نسل سوم است.
  4. متوسط ( Medium Grind ) : این درجه آسیاب متداول ترین و استاندارترین درجه به خصوص برای انواع قهوه های دمی ازجمله V60 و کلور در راهنمای تنظیم درجه آسیاب قهوه است. همچنین از درجه متوسط آسیاب قهوه برای تهیه قهوه با دستگاه دریپ پات نیز استفاده می شود.
  5. متوسط – نرم ( Medium – Fine Grind ) : این درجه نیز برای دستگاه هایی همچون ائروپرس یا دیگر روش های دمی و دستگاه های مخروطی و وکیوم پات کاربرد دارد.
  6. نرم ( Fine Grind ) : آسیاب نرم یا ریز را می توان مخصوص اسپرسو و موکاپات دانست. البته برای موکاپات باید کمی درشت تر از اسپرسو باشد.
  7. خیلی نرم ( Extra Fine ) : از درجه خیلی نرم برای تهیه قهوه ترک و قهوه عربی استفاده می‌شود و تقریبا می توان گفت روش دیگری از این درجه استفاده نمی کند. همچنین این درجه آسیاب، ریزترین میزان در راهنمای تنظیم درجه آسیاب قهوه را دارد و کمتر از آن نباید باشد.

1 دیدگاه در “راهنمای تنظیم درجه آسیاب قهوه در 7 درجه متفاوت

  1. قربانعلی گفت:

    سلام عالی بود ممنون

دیدگاهتان را بنویسید