دانستنی‌های قهوه, دانش کافی شاپ, معرفی محصول

طرز استفاده از موکاپات برای تهیه قهوه

طرز استفاده از موکاپات

موکاپات چیست؟

موکاپات یک قهوه ساز اجاق گازی است که در دهه 1930 توسط آلفونسو بیالتی در ایتالیا اختراع شد و نام آن از شهر موکا در یمن گرفته شده است. برای بسیاری از دوستداران قهوه، عطر و طعم قهوه تازه دم شده یک روتین روزانه محسوب میشود که به شروع روزشان  کمک میکند. در حالی که روش‌های زیادی برای دم کردن قهوه وجود دارد، یکی از روش‌هایی که در سال‌های اخیر محبوبیت پیدا کرده استفاده از موکاپات است. انتخاب موکاپات میتواند بهترین گزینه برای سفر یا محل کار باشد زیرا قیمت خوبی دارد، کوچک و قابل حمل است و با ساختار چند ضلعی و ساده خود در عرض چند دقیقه قهوه اسپرسویی مرغوبی به شما میدهد. 

در ادامه این مقاله از مجله قهوه سالیز، شما را با طرز استفاده از موکاپات و انواع آن بیشتر آشنا میکنیم.

 

اجزای تشکیل دهنده موکاپات 

  1. درب دستگاه که باید هنگام استفاده بسته بماند.  
  2. لوله ای آلومینیومی که عصاره قهوه را از محفظه قهوه دان به قسمت پارچ دستگاه هدایت میکند.
  3. محفظه سبدی پودر قهوه (قهوه دان) .
  4. فیلتر و واشر نگهدارنده.
  5. محفظه آب که در آن سوپاپ کنترل فشار تعبیه شده است.

بیشتر بدانید:موکاپات چیست؟

طرز استفاده از موکاپات

ابتدا در محفظه آب دستگاه تا زیر قسمت سوپاپ کنترل فشار آب ریخته و کنار بگذارید، حال در قسمت سبدی قهوه دان پودر قهوه موردنظر خود را تا لب محفظه بدون سرریز ریخته و بر روی محفظه آب یا دیگچه آب قرار دهید، قسمت سوم دستگاه خود که پارچ دستکاه است را روی دو قسمت دیگر قرار داده و محکم ببندید و بر روی شعله خیلی کم یا حرارت پایین قرار دهید و منتظر و سرازیر شدن عصاره قهوه به داخل پارچ دستگاه باشید، بعد از آن فنجان قهوه لذیذ شما آماده است.

روش استفاده از موکاپات

نکات قابل توجه در استفاده از موکاپات

  • حتما از دانه قهوه تازه برای پودرقهوه موردنظرتان استفاده کنید.
  • بهتر است پودرقهوه شما همان پودرقهوه دستگاههای اسپرسوساز خانگی یا صنعتی نباشد زیرا این دستگاه از طریق فشار آب منتقل شده به محفظه قهوه دان کار میکند و پودرقهوه دستگاههای خانگی و صنعتی ممکن است راه انتقال آب به داخل محفظه قهوه دان را بگیرد و خطرساز باشد، پس بهتر است درجه آسیاب درشتتری را انتخاب کنید.
  • در محفظه آب، حتما تا زیر سوپاپ کنترل فشار آب قرار دهید زیرا در غیر اینصورت می تواند منجر به ریختن آب جوش در طول فرآیند دم کردن شود.
  • به محض سرازیر شدن عصاره قهوه در پارچ موکاپات، دستگاه را از روی حرارت بردارید.
  • ممکن است بر اثر استفاده مکرر از موکاپات، واشر دستگاه فرم خود را از دست داده و نیازمند تعویض باشد.
  • انتخاب نوع و دانه قهوه بسته به ذائقه هر فرد متفاوت است، پس با سلیقه خود انتخاب کنید.
  • قبل از افزودن پودر قهوه، آب را در محفظه پایینی گرم کنید و از سوختن پودر قهوهتان جلوگیری کنید.
  • قهوه را فشرده یا اصطلاحا tamp نکنید زیرا از عبور آب در میان پودر قهوه جلوگیری  میکنید. 
  • بعد هر بار استفاده از دستگاه موکاپات، قسمت های دستگاه را جدا کرده و به خوبی شستشو دهید و بگذارید کامل خشک شود تا باقیمانده قهوه از بین برود و دستگاه بو نامطبوع نگیرد.

موکاپات یا اسپرسو سازهای خانگی؟

پاسخ این سوال به عوامل مختلفی بستگی دارد، شاید بهتر است ما از شما بپرسیم هدف شما از صرف یک فنجان قهوه در کجا و با چه شرایطی است؟

 اگر از آن دسته افرادی هستید که اکثر وقت خود را در یک مکان ثابت مثل منزل یا شرکت میگذرانید و از نظر صرف هزینه محدودیتی ندارید، بهتر است از قهوه ساز یا دستگاههای اسپرسوساز خانگی برقی استفاده کنید. اما اگر به دنبال دستگاهی برای تهیه یک فنجان قهوه خوش عطر و طعم هستید که قابل حمل، روش کار راحت، مقرون به صرفه و سبک باشد قطعا پیشنهاد ما به شما خرید موکاپات است. شاید با خود بگویید عصاره قهوه در دستگاه های برقی طعم متفاوت تری دارد اما باید به این موضوع توجه کنید که با چندبار استفاده از دستگاه موکاپات به همان عصاره با کیفیت قهوه دست خواهید یافت با این تفاوت که در هرجایی چه در منزل و محل کارتان و چه در سفر و کمپهای تفریحی میتوانید با کمترین هزینه از نوشیدن یک فنجان قهوه گرم و مرغوب لذت ببرید بدونه آنکه نگران خراب شدن دستگاهتان یا نبود امکانات کافی مثل برق باشید زیرا این دستگاه در برابر گرما مقاوم بوده و با شعله آتش و اجاق گاز کار میکند و ضد زنگ است.

نحوه استفاده از موکاپات

 

چه مارک موکاپاتی خوب است؟

موکاپاتها به دلیل سادگی در طراحی و بر خلاف سایر دستگاههای قهوه ساز و اسپرسوساز برقی که لازم به تحقیق و انتخاب مدل مطرحی دارند، نیاز به گذاشتن وقت زیادی برای یک انتخاب خوب نیست، اما قصد ما در ارائه این اطلاعات به شما عزیزان انتخاب بهترین دستگاه موکاپات است که در این مطلب به چند برند مطرح در زمینه تهیه و تولید دستگاههای موکاپات با بهترین متریال اشاره شده است. 

  • موکاپات بیالتی
  • موکاپات رومکس
  • موکاپات رومانتیک هوم
  • موکاپات امپراتور
  • موکاپات آریته
  • موکاپات تیرا

 

انواع موکاپات

ظرفیت : موکاپاتها با توجه به نوع استفاده مصرف کنندگان از 1 تا 18 فنجان عصاره قهوه در بازار تولید و عرضه میشوند.

نوع : در حال حاظر موکاپاتها در سه نوع برقی، حرارتی ( شعله اجاق گاز یا آتش) و اینداکشن (القایی) وجود دارند.

جنس : موکاپاتهای موجود در بازار از آلیاژ آلومینیوم، استیل و یا چدن ساخته میشوند اما برخی از کارخانه های تولید این دستگاهها از ترکیب موادی مثل آلومینیوم و استیل، آلومینیوم و شیشه یا استیل و سرامیک استفاده میکنند. 

دیدگاهتان را بنویسید