دانش کافی شاپ

تفاوت باریستا و بارتندر چیست؟

تفاوت باریستا و بارتندر

تفاوت باریستا و بارتندر چیست؟

اصطلاح باریستا و بارتندر جز لغاتی هستند که در کافه ها بسیار کاربرد دارند و شنیده می‌شوند.  شاید برای شما هم تا به حال سوال پیش آمده باشد که معنی این دو اصطلاح چیست و در چه زمینه ای کاربرد دارد؟ برخی از کافه ها یا به دلیل شروع کار و یا به دلیل نداشتن فضای کافی، محیط کافه کوچک است. در این صورت نیاز به یک باریستا و بارتندر جداگانه نیست و تنها یک فرد می‌تواند به دلیل حجم پایین کار به تنهایی از پس هر دو این حرفه برآید. در واقع می‌توان با آموزش دیدن بیشتر و گذاشتن تمرکز بالا در کار به راحتی هم یک باریستا و هم یک بارتندر حرفه‌ای بشوید. 

در ادامه این مقاله از مجله قهوه سالیز قصد داریم تا درباره مفهوم این دو موضوع صحبت کنیم، پس تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

به چه کسی باریستا گفته می شود؟

باریستا چیست

 

مفهوم باریستا در زبان ایتالیایی به معنای متخصص بار هست که متخصص بار در واقع فردی است که نوشیدنی‌هایی که بر پایه اسپرسو است را برای مشتری آماده می‌کند؛ بنابراین مهارت در باریستا یعنی عصاره گیری از قهوه که با استفاده از آن می‌توان نوشیدنی هایی مانند لاته، آمریکانو، کاپوچینو و… درست کرد. امروزه با پیشرفت در مهارت ها و گسترده شدن زمینه آموزش، باریستا در کنار درست کردن نوشیدنی های گرم توانایی درست کردن نوشیدنی های دمی و حتی نوشیدنی های سرد را هم دارد.

باریستا یکی از شغل های بسیار حرفه ای در کافه ها است که نیاز به مهارت زیادی دارد. این حرفه از دور بسیار آسان دیده می‌شود اما نیاز به تخصص و تمرکز بالایی دارد تا فرد بتواند نوشیدنی را به بهترین نحو در اختیار مشتری قرار دهد. 

با پیشرفت تکنولوژی دستگاه‌های ماشینی جدیدی برای تولید نوشیدنی های گرم که برپایه اسپرسو هستند تولیدو در بازار ارانه شده که به راحتی می‌توان با استفاده از آنها بهترین نوشیدنی ها را درست کرد. دستگاه های ماشینی به صورت اتوماتیک هستند و تنها با فشار یک دکمه عملیات مورد نظر را انجام می‌دهد؛ بنابراین با توجه به آنکه اغلب باریستاها از دستگاه اتوماتیک استفاده میکنند کارشان بسیار آسان شده است. 

نکته: دقت داشته باشید برای استفاده از دستگاه‌های اتوماتیک باید ترفند استفاده از آنها را آموزش دیده باشید تا بتوانید ریزه کاری های درست کردن نوشیدنی های گرم را بلد باشید. درصورتی که شما کافه دار هستید، درست آموزش دیدن به جذب بالای مشتری بسیار کمک می‌کند و همین امر باعث می‌شود باکیفیت ترین نوشیدنی ها را در اختیار مشتریانتان قرار دهید. 

جالب است بدانید باریستا جدا از درست کردن نوشیدنی هایی که بر پایه اسپرسو است، به طور کلی وظیفه درست کردن کف و شیر بخار را دارد. برای درست کردن نوشیدنی های گرم که بر پایه اسپرسو هستند لازم است تا باریستا توانایی درست کردن کف شیر را هم داشته باشد. فردی که حرفه باریستا را به عمل می‌آورد باید تفاوت میان نوشیدنی‌ها را تشخیص دهد، مانند کورداتو که برای درست کردن آن نیاز به اسپرسو و شیر بخارپر به یک اندازه است؛ و دارای یک سطح سفید از شیر بخارپزی که بافت مناسبی دارد را متوجه شود. 

بیشتر بدانید: باریستا چیست؟

بارتندر کیست؟

بارتندر کیست

 

مفهوم تندر در فارسی به معنای متصدی و بارتندر یعنی متصدی بار . اما اگر بخواهیم به معنی فنی آن پی ببریم یعنی متصدی بار سرد و شخصی که درست کردن نوشیدنی های سرد مانند شیک، اسموتی، میلک شیک و… بر عهده آن است بارتندر نامیده می‌شود. بارتندر عمدتا با مشتری ها بیشتر در تعامل هست و مدیریت تمامی سفارش‌های نوشیدنی‌ها را بر عهده دارد. بارتندر بر طبق دستور العمل‌ها ترکیباتی در عنوان نوشیدنی های سرد درست کرده و به مشتری ارائه می‌دهد. 

بارتندر عموما ترکیبات را باید به صورت شفاف، دقیق و با سرعت العمل عالی درست کند. درواقع حرفه بارتندر به نوعی با لایه لایه یا مخلوط کردن ترکیبات خفن نوشیدنی درست کرده و به مشتری ارائه می‌دهد. بارتندر حرفه ای باید در حین درست کردن نوشیدنی برای مشتری، با او گرم گرفته و مشتری را سرگرم کند تا نوشیدنی را بتواند سریعا حاضر کند. وسایل مورد نیاز بارتندر: ست بار سرد که شامل شیکر، قاشق بار، جیگر، مادلر، صافی و یخ خرد کن است. 

تفاوت باریستا و بارتندر

در فوق به صورت کامل با جزئیات به توضیح مفهوم باریستا و بارتندر پرداختیم که پس از خواندن مطالب بالا به راحتی می‌‌توانید متوجه تفاوت این دو حرفه‌ی دوست داشتنی شوید. اما در این قسمت قصد داریم تا به صورت مختصر و موردی به تفاوت بین باریستا و بارتندر بپردایم:

1: یکی از تفاوت های بسیار مهم باریستا و بارتندر در درست کردن نوشیدنی ها است؛ باریستا درواقع به معنای درست کردن نوشیدنی هایی که برپای اسپرسو است و بارتندر درست کردن نوشیدنی های سرد مانند شیک، آیس پک، اسموتی و… است که بارتندر درواقع با مشتریان تعامل بسیار بالایی دارد و عموما سفارشات را از مشتریان دریافت می‌کند. 

2: باریستا حرفه ای است که فرد باید به راحتی با استفاده از شیر فوم درست کردن را بلد باشد اما بارتندر نیاز به این حرفه ندارد. 

3: حرفه باریستا برپایه اسپرسو است اما بارتندر عموما مخلوطی از میوه ها، بستنی جات و یا یخ ها است. 

4: بارتندر درواقع به حرفه ای گفته می‌شود که فرد متصدی کامل بار است اما باریستا تنها وظیفه درست کردن نوشیدنی های گرم را دارد. 

5:  باریستا عموما تعاملی با مشتریان ندارد، اما بارتندر برخوردش با مشتریان تقریبا زیاد است. 

6: وسایلی که برای درست کردن نوشیدنی ها استفاده می‌شود در حرفه باریستا و بارتندر متفاوت است و هرکدام وسیله های دستی و ماشینی جداگانه خود را داردند.

(درواقع به نوعی می‌توان گفت این دو حرفه در اکثر زمینه ها شبیه به یکدیگر هستند با تفاوت های بسیار اندک که باعث جذابیت هر کدام از آنها کی‌شود.) 

نکته: حرفه باریستا و بارتندر برای تمامی عموم آزاد است و به راحتی پس از دیدن دوره آموزشی می‌توان وارد بازار کار شد؛ همچنین هیچ محدودیت جنسی، سنی و تحصیلاتی ندارد که این بسیار خوش‌آیند است. 

دیدگاهتان را بنویسید