دانستنی‌های قهوه

طرز تهیه چای ماسالا در خانه

طرز تهیه چای ماسالا

روش تهیه چای ماسالای هندی در خانه

چای ماسالا از مخلوط ادویه های متعدد ساخته میشود که زادگاه این نوشیدنی از جنوب آسیا و هند می باشد. شاید در بسیاری از فیلم های هندی دیده باشید که وقتی چای مینوشند، رنگ چایشان با چای های ما فرق میکند. درواقع هندی ها در چای خود شیر میریزند. جالب شد نه!؟
طرز تهیه چای ماسالا شاید کمی برایتان عجیب باشد چون با دم کردم چای سیاه و شیر و آب درست می شود. امروزه روش تهیه چای ماسالا با افزودن گیاهان دارویی معطر تکامل پیداکرده است و انواع چای ماسالا با عطرهای متنوع داریم که هرکسی با هرسلیقه ای میتواند از نوشیدن ان لذت ببرد.

آنچه باید در مورد چای ماسالا بدانید

به غیر از سنت، فرهنگ و غذا، هند بیشتر به خاطر فرهنگ چای خود شناخته‌ شده‌ است. این چای از ترکیب برخی ادویه ها و موادی تشکیل شده‌که بدن را از بسیاری بیماری ها حفظ می کنند و اندام ها را تا سالها سالم نگه میدارد. چای ماسالا از دارچین، فلفل سیاه، زنجبیل، ریحان مقدس، هل و ادویه های دیگر آماده می شود. چای ماسالا به دلیل خواص مفید برای سلامتی و طعم و عطر بدیع آن به طور گسترده در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد. در هند می توان به انواع چای ماسالا مثل کشمیری، کاهوا و چای سلیمانی اشاره کرد. مزایای سلامتی چای ماسالا بسیار زیاد است.

بیشتر بدانید: چای ماسالا چیست؟

ترکیبات چای ماسالا

چای ماسالا ترکیبات متنوعی از ادویه های گرم دارد ولی بهترین ادویه ها که سبب می شود، چای شما بیشترین خواص را داشته باشد، این موارد است:

  • تولسی

ریحان مقدس ( اکسیر زندگی ) پر از ویتامین های A، C، K و مواد معدنی مانند منیزیم، فسفر، کلسیم، آهن، پتاسیم و پروتئین و فیبر می باشد. سرماخوردگی، آسم، گلودرد و سایر مشکلات تنفسی را که به اختلالات گوارشی معروفند را تسکین می دهد. ضد عفونی کننده است و سطح قند خون را کنترل می کند.

  • دارچین

سرشار از ویتامین های A، K، منیزیم، پتاسیم، فسفر، کلسترول، فیبر غذایی، پروتئین، کربوهیدرات و کالری است. دارای خواص ضد التهابی، سرشار از آنتی اکسیدان، کاهش سطح قند خون، مفید در بیماری های عصبی و همچنین با عفونت های باکتریایی و قارچی مبارزه میکند.

  • میخک

منبع عالی انرژی، پروتئین، فیبر غذایی و کربوهیدرات است. همچنین سرشار از ویتامین هایی مانند فولات، نیاسین، اسید پانتوتنیک، ریبوفلاوین، تیامین، ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E و ویتامین K است. میخک به بهبود سلامت کبد کمک می کند، باکتری ها را از بین می برد، خواص آنتی اکسیدانی بالایی دارد، به استخوان ها استحکام می بخشد.

  • رازیانه

یکی از دانه های بسیار مغذی است که سرشار از کالری، فیبر، ویتامین C، کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم، منگنز است.

  • هل

از دیرباز به دلیل خواص آشپزی و دارویی آن شناخته شده است. هل سرشار از ویتامین ها، الکترولیت ها، انرژی، کربوهیدرات ها و مواد معدنی مانند مس، آهن، روی، فسفر، منیزیم، کلسیم است.

طرز تهیه چای ماسالا،روش تهیه چای ماسلا

 

طرز تهیه چای ماسالا

یکی از نوشیدنی هایی که طعم خوب زندگی را در تک تک سلول های شما جاری میکند چای ماسالاست. برای طرز تهیه چای ماسالای خانگی می توانید از انواع ادویه ها مثل دارچین، بادیان ستاره‌ای، دانه‌های رازیانه، دانه‌های فلفل، جوز هندی، میخک، دانه‌های هل، ریشه زنجبیل، عسل، وانیل و سایر ادویه‌ها استفاده کنید. ما برای شما طرز تهیه چای ماسالا معمولی را تدارک دیدیم که امیدوارم از آن نهایت لذت راببرید. برای تهیه چای ماسالا طبق دستور زیر عمل کنید تا به یک چای ماسالای جذاب و دوست داشتنی برسید.

  • هل سبز: ۵ عدد
  • چوب دارچین: ۱ عدد
  • شکر: 4 قاشق چایخوری یا هرمقداری که دوست دارید، میتوانید عسل نیز به جای شکر استفاده کنید.
  • شیر: ۱ پیمانه
  • فلفل سیاه: ۱ عدد
  • میخک: ۴ عدد
  • چای سیاه: ۲ قاشق چایخوری
  • پودر زنجبیل: ۱ قاشق چایخوری
  • چای سبز:  نصف قاشق غذاخوری

روش تهیه چای ماسالا:

در ابتدا ادویه هایی که پودر شده نیستند مثل هل و فلفل سیاه را پودر کنید. توجه داشته باشید که هل را باید دو مرتبه پودر کنید. هم دانه های داخل آن و هم پوست آن.

تابه ای را بردارید و روی شعله متوسط قرار دهید. ۴ پیمانه آب در آن بریزید و صبرکنید تا جوش بیاید. زمانی که آب جوش آمد چای سیاه و پودر ماسالای خانگی را که تهیه کرده اید به داخل آب جوش آمده بریزید. بعد از حدود یک دقیقه شکر یا عسل را اضافه کنید و بگذارید مخلوط ۴ تا ۵ دقیقه غل بخورد. در آخر، پودر زنجبیل خشک و شیر را اضافه کنید. بگذارید باز هم قل بخورد تا شیر شروع به کف کردن کند. بعد از آن شعله را کم کنید و مقداری از زنجبیل را روی چای رنده کنید.
در ظرف در حال جوش را ببندید و بگذارید تا 2 تا 3 دقیقه جوش بخورد. بعداز آن چای را در فنجان بریزید و از طعم آن لذت ببرید. چای ماسالا مخصوصا در فصل زمستان بسیار دلچسب تر است چرا که ادویه هایی که در طرز تهیه چای ماسالا استفاده میکنند، طبع گرم دارند و برای افرادی که دارای طبع سرد هستند نیز بسیار دلپذیر خواهد بود.

فواید چای ماسالا

  • خواص آنتی اکسیدانی

چای ماسالا خواص آنتی اکسیدانی بالایی دارد. از آنجایی که از چندین ادویه تشکیل می شود، با بیماری هایی مانند سرماخوردگی، سرفه، سرطان، کلسترول مبارزه می کند. همچنین فشار خون و ضربان قلب را کنترل کنند.

  • تقویت کننده ایمنی

از آنجایی که حاوی دارچین و برگ های ریحان است، بهترین تقویت کننده طبیعی ایمنی بدن در تمامی سنین است. دارچین و ریحان برای جلوگیری از حملات قلبی شدید، لخته شدن خون مفید می باشند.

  • هضم غذا را بهبود می بخشد

سوء هاضمه یکی از بیماری های شایع است. افراد بسیاری دچار ناراحتی معده هستند که چای ماسالا با وجود ادویه های گوناگون در آن بهترین راه حل برای درمان این بیماری است. با ترکیبات مختلف به هضم غذا و مشکلات کلیوی کمک می کند.

  • سرطان را درمان می کند

بر اساس مطالعات مختلف، چای ماسالا به دلیل خواص آنتی اکسیدانی خود تا حدی به پیشگیری از سرطان کمک می کند. موادی مانند ریحان مقدس، میخک، دارچین به بدن شما انرژی ای می دهند که بدن بتواند با سلول های سرطانی مبارزه کند.

  • سلامت قلب را حفظ می کند

چای ماسالا برای بیماران قلبی بهترین است. دارچین یکی از ادویه های دارویی ضروری است که کلسترول بد بدن را کاهش می دهد و فشار خون را حفظ می کند. علاوه بر این، از سلامت کلی قلب مراقبت می کند.

  • درد

درد مفاصل یکی از شایع ترین مشکلات امروزه مردم است. فقط دو ماده اصلی میخک و زنجبیل را با هم مخلوط کنید، تا به بهبود درد مفاصل شما کمک کند.

  • اختلالات خواب

اختلالات خواب یکی دیگر از مشکلات عمده در میان افراد است. اما نگران نباشید، می‌توانید آن را با چای ماسالا مدیریت کنید. نوشیدن چای ماسالا قبل از خواب می تواند در شرایط اختلال خواب معجزه کند.

  • از دیابت جلوگیری می کند

دیابت یک بیماری شایع است که اگر به موقع کنترل نشود، می تواند تهدید کننده باشد. دیابت شدید منجر به مشکلات متعددی مانند بیماری قلبی، مشکلات کلیوی، فشار خون و… می شود. نوشیدن چای ماسالا بدون شیر می تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد، متابولیسم را افزایش دهد و سطح قند خون را کنترل کند.

  • درمان آلزایمر و زوال عقل

در بیماری هایی مانند آلزایمر، چای ماسالا می تواند معجزه کند. این گیاه حاوی آنتی اکسیدانی به نام اسید کارنوزیک است که به جلوگیری از آسیب سموم به مغز کمک می کند. همچنین برای سالمندانی که از یک بیماری تخریب کننده عصبی مانند زوال عقل رنج می برند بهترین است. 

دیدگاهتان را بنویسید