دانستنی‌های قهوه

آشنایی با روش تشخیص قهوه خوب

روش تشخیص قهوه خوب

چگونه قهوه خوب را از بد تشخیص دهیم؟

شاید شما هم از آن افرادی باشید که دغدغه زیادی برای تهیه یک قهوه خوب دارند و به دنبال اطلاعات کاملی برای تشخیص قهوه خوب از قهوه بی‌کیفیت هستند. در این مقاله از مجله سالیز به شما آموزش خواهیم داد که چگونه یک قهوه خوب و با کیفیت را تشخیص دهید، با ما در مجله فروشگاه قهوه سالیز همراه باشید تا نکات خیلی مهمی را که در هنگام خرید و انتخاب قهوه خوب و با کیفیت باید مد نظر قرار دهید را مرور کنیم.

معرفی انواع قهوه های موجود در بازار:

  • قهوه‌ فوری و نسکافه‌
  • کپسول قهوه
  • قهوه‌های بسته بندی شده که به شکل دان یا آسیاب شده‌ در آمده‌اند.
  • قهوه‌های تازه یا فله

همچنین سه روش معروف  برای تهیه قهوه وجود دارد که برای تشخیص قهوه خوب بهتر است با این سه روش آشنا شوید.

  • قهوه ترک

 درجه آسیاب قهوه برای تهیه قهوه ترک باید روی ریزترین درجه باشد و میزان برشتگی دانه قهوه نیز روشن باشد. قهوه ترک را به وسیله قهوه جوش یا جذوه آماده می‌کنند. 

بیشتر بدانید: طرز تهیه قهوه ترک در 7 مرحله

  • قهوه فرانسه

این قهوه باید درشت آسیاب گردد و درجه رست آن ملایم باشد. قهوه فرانسه را باید با فرنج پرس یا قهوه ساز درست  کرد.

  • قهوه اسپرسو

برای تهیه قهوه اسپرسو باید دانه قهوه را به صورت ریز آسیاب کرد و میزان رست آن نیز متوسط یا تیره است. برای تهیه قهوه اسپرسو باید از اسپرسو سازهای خانگی یا صنعتی و یا از موکاپات استفاده کرد. 

 

چگونه قهوه خوب را از بد تشخیص دهیم؟

 

روش‌ تشخیص قهوه خوب

برای تشخیص قهوه خوب از بد چند راه وجود دارد که در ادامه چند روش تشخیص قهوه خوب را بیان می کنیم.

1-همیشه قهوه را به شکل دانه‌های درسته بخرید

سعی کنید دانه‌های رست شده را خرید کنید و در زمان استفاده خودتان آسیاب نمایید. زیرا طعم دانه‌های قهوه خیلی با کیفیت تر از پودر قهوه بسته بندی شده است. چرا که قهوه آسیاب شده خیلی سریع عطر و طعم خود را از دست میدهد و کهنه میشود. 

این نکته را به خاطر داشته باشید که اندازه آسیاب دانه‌ها رابطه مستقیمی با طعم قهوه خواهد داشت.اگر دانه های آسیاب شده خیلی ریز شود قهوه شما تلخ و اگر دانه های آسیاب شده درشت باشد، قهوه شما بی‌مزه است.

 

2-بر روی بسته بندی قهوه، به دنبال پیدا کردن مدت زمان تفت داده شدن آن بگردید.

اگر  قهوه را به شکل بسته بندی شده تهیه کردید بر روی بسته‌بندی قهوه، به دنبال نوشته مدت زمان تفت داده‌ شدن آن بگردید. زمان نوشته شده بر روی بسته باید بین 2 یا 3 هفته قبل ازتاریخ روز باشد.

 

3-نباید بر روی دانه‌های قهوه اصل اثری از روغن مشاهده شود.

یک روش تشخیص قهوه خوب این است که نباید بر روی دانه‌های قهوه اثری از روغن وجود داشته باشد. 

 وقتی دانه‌های قهوه بیش از حد تفت داده شده باشد، بر اثر گرما گاز کربن دی اکسید تولید میشود. این گاز سبب میشود تا روغن دانه های قهوه، با فشاری زیاد از منافذ موجود دانهها بیرون بیاید که سبب تخریب دیواره دانه‌های قهوه شده و در نتیجه غلظت و چسبندگی روغن موجود در دانه‌ها، کم میشود و روغن بیشتری از دانه‌ها به خارج از آن تراوش کرده و روی سطح دانه‌ها میریزد.

اگر این دانه‌ها در دمای پایین و به اندازه لازم تفت داده شوند، دیواره سلول‌ها سالم میماند و روغن به اندازه‌ایی چسبناک می‌شود که دیگر نمی‌تواند از داخل دانه‌ها بیرون آمده و بر روی آن‌ها بریزد. 

همچنین قهوه‌ای که بیش از اندازه تفت داده شود، حالت سوخته میگیرد و خاصیت خود را از دست می‌دهد.

4- برای تشخیص قهوه خوب به رنگ قهوه توجه کنید.

رنگ قهوه نشان از اصل بودن یا تقلبی بودن آن می باشد اگر قهوه به درستی تفت داده شده باشد در هنگام دم کشیدن طیف رنگی روشن تا تیره ای دارد.اگر رنگ قهوه شما بعد از سرد شدن تقریبا سیاه به نظر رسید قهوه شما تقلبی است و سبب این رنگ سیاه ناخالصی قهوه است در قهوه تقلبی برای ارزان‌تر شدن آن، از سویا و یا ذرت بو داده شده استفاده میشود.

این ها مواردی برای روش تشخیص قهوه خوب بود، شما هم اگر روشی می شناسید با ما به اشتراک بگذارید.

سخن پایانی

قهوه یکی از نوشیدنیهای محبوب و پرطرفدار در جهان است که محبوبیت زیادی دارد .اما امروزه قهوه تقلبی به وسیله افراد سود جو در بازار بسیار زیاد شده است. خیلی از فروشندگان با اضافه کردن موادی مثل ذرت،آرد و دانه سویا سبب ناخالصی و ارزان تر شدن قهوه میشوند. حتی گاهی با اضافه کردن مکمل های مصنوعی و بعضی مواد شیمیایی به قهوه آسیبهای زیادی به بدن وارد میکنند. متاسفانه تشخیص قهوه تقلبی از اصل مقداری دشوار است. اما می‌توان با آشنایی با روش تشخیص قهوه خوب تا حدودی این موضوع را آسان کرد.

دیدگاهتان را بنویسید