دانستنی‌های قهوه

طرز تهیه قهوه ترک در 7 مرحله

طرز تهیه قهوه ترک در 7 مرحله

آموزش طرز تهیه قهوه ترک سنتی و اصیل

یکی از پرطرفدارترین و محبوب ترین نوشیدنی‌های قهوه در ایران قهوه ترک است که در حقیقت توسط مردم ترکیه ابداع شده و به نام ترکیش کافی به ثبت رسیده است.

قهوه نخستین بار در قرن ۱۶ میلادی توسط دو تاجر روسی به استانبول آورده شد و کم کم به بخش مهمی از مراسم دربار عثمانی تبدیل شد. به گونه‌ای که سرو قهوه به طور کاملا تشریفاتی برای سلطان انجام می‌شد و زنان حرمسرا برای تهیه قهوه ترک آموزش می‌دیدند.

در این مقاله از قهوه سالیز ما به شما طرز تهیه قهوه ترک به روش کاملا سنتی و همانگونه که در کشور ترکیه تهیه و سرو می‌شود، به صورت کامل و مرحله مرحله آموزش می‌دهیم.

پس با ما همراه باشید تا بتوانید یک فنجان قهوه ترک خوش طعم و دلپذیر را در منزل آماده کنید و از نوشیدن آن لذت ببرید.

قبل از هر چیز بهتر است بدانید که این نوشیدنی از روش تهیه تا پذیرایی و حتی نوشیدن آداب خاص و منحصربفردی دارد.

قهوه ترک بوی بسیار مسحور کننده و اعتیادآوری دارد و تهیه آن در خانه کار بسیار آسانی است، فقط باید تک تک مراحل را با حوصله و دقت انجام دهید.

آموزش طرز تهیه قهوه ترک

درجه آسیاب مناسب برای قهوه ترک

دانه‌های قهوه برای تهیه قهوه ترک باید خیلی ریز و نرم آسیاب شود، به گونه‌ای که وقتی آن را لمس میکنید هیچگونه دانه خرد شده را احساس نمیکنید.

از آنجایی که معمولا آسیاب‌ های خانگی نمی‌توانند دانه قهوه را به این اندازه ریز آسیاب کنند پس بهتر است پودر قهوه تازه آسیاب شده را از فروشگاه‌های معتبر قهوه تهیه کنید همچنین میتوانید از برند های معروف قهوه ترکیه ای که درجه رست و پودر آن کارشناسی شده تهیه کنید.

قهوه جوش ترک (جذوه یا ایبریک)

برای تهیه قهوه ترک شما به یک قهوه جوش نیاز دارید که به آن جذوه یا ایبریک گفته میشود و ظاهری شبیه شیرجوش دارد.

قهوه جوش یا جذوه بهتر است از جنس مس باشد تا بتواند حرارت را به صورت یکنواخت انتقال دهد، البته قهوه جوش های دیگری با آلیاژهای متفاوت مانند استیل نیز در بازار موجود است. ‌

طرز تهیه قهوه ترک در 7 مرحله

قهوه ترک،نحوه تهیه قهوه ترک،طرز تهیه قهوه ترک

برای تهیه قهوه ترک به روش سنتی علاوه بر جذوه و پودر قهوه به مقداری آب، یک قاشق کوچک، کمی شکر در صورت دلخواه و یک منبع حرارتی نیاز دارید.‌

1. ابتدا فنجانی را که می‌خواهید با ان قهوه را سرو کنید انتخاب و به تعداد نفرات آن را از آب سرد پر کنید و در قهوه جوش بریزید.

2. اگر تمایل دارید که قهوه شما شیرین باشد مقداری شکر به آب اضافه کنید. در طرز تهیه قهوه ترک به روش سنتی تاکید شده است که در پایان کار شکر را به قهوه اضافه نکنید. اگر قهوه را برای مهمانان خود آماده میکنید حتما از آنها بپرسید که دوست دارند قهوه را با چه میزان شکر میل کنند. معمولا در جواب این سوال یکی از گزینه های زیر گفته می شود:

لطفا شیرین نباشه (بدون شکر)
کمی شیرین (به اندازه 1/2 قند بهش اضافه کنید)
شیرین باشه (یک حبه قند اضافه کنید)
خیلی شیرین (2 حبه قند اضافه کنید)

3. در این مرحله بعد از اضافه نمودن شکر مورد نظر به ازای هر نفر دو قاشق مرباخوری پودر قهوه بریزید و خوب هم بزنید تا پودر قهوه به خوبی با آب مخلوط و یکدست شود.

4. در این مرحله باید قهوه را بر روی حرارت ملایم قرار دهید و برای اینکه قهوه شما خوشمزه تر شود و کف بیشتری ایجاد کند به هیچ عنوان قهوه را بعد از اینکه روی حرارت قرار دادید، هم نزنید. دقت داشته باشید که حتما باید قهوه بر روی حرارت ملایم قرار داشته باشد تا زمان کافی برای دم کشیدن را داشته باشد.

5. هنگامی که قهوه شما به اندازه کلفی گرم شود حباب های کوچکی روی آن تشکیل می شود و کف فوم مانندی نیز روی قهوه ایجاد می شود، با استفاده از یک قاشق کف روی قهوه را بردارید و داخل فنجان ها بریزید و قهوه را دوباره روی حرارت ملایم بگذارید.

6. اگر دوست دارید کف بیشتری داشته باشید قبل از اینکه قهوه به جوش نزدیک شود نیز مجددا روی آن کف ایجاد می شود و میتوانید آن را با قاشق بردارید و داخل فنجان ها بریزید و دوباره قهوه ی بدون کف را روی حرارت ملایم قرار دهید.

دم آوری قهوه ترک،قهوه ترک،روش تهیه قهوه ترک

7. قهوه جوش را برای 15تا 20 ثانیه روی حرارت قرار دهید سپس بقیه قهوه را به فنجان ها اضافه کنید. حتما باید دقت داشته باشید که قهوه اصلا نباید قل بزند چون قل زدن باعث تغییر مزه قهوه میشود و تلخ تر می شود. تمامی مراحل طرز تهیه قهوه ترک حدود 5 تا 10 دقیقه زمان میبرد پس در این زمان قهوه را به حال خود رها نکنید تا قل نزند.

نکته: هنگام سرو قهوه آن را کم کم در فنجان ها بریزید تا کف روی آن باقی بماند.

نکته: برای نوشیدن قهوه چند دقیقه صبر کنید تا پودر قهوه ته نشین شود سپس آن را بنوشید. همچنین معمولا قهوه ترک با یک لیوان آب سرد سرو می شود و باید آب قبل از قهوه نوشیده شود تا از طعم واقعی قهوه لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید