دانستنی‌های قهوه

آشنایی با نحوه تولید قهوه

نحوه تولید قهوه

نحوه تولید قهوه بسیار زمان‌بر و پیچیده می‌باشد. علاوه‌بر آن نیاز به نیروی انسانی کافی دارد تا در طول فرایند از دانه‌ها مراقب شود تا آنان بتوانند طعم و عطر خود را درونشان حفظ کنند. بیشتر افراد دوست دارند که صبحشان را با قهوه‌ای دلچسب آغاز کنند و یا پایان روزشان را بانوشیدن یک قهوه به اتمام برسانند. احتمالا دانستن اینکه قهوه چگونه تولید می‌شود برای بسیاری جذاب خواهد بود. در این مقاله از قهوه سالیز به نحوه تولید قهوه و فرایند‌های آن می‌پردازیم تا بدانید که برای بدست‌آوردن یک نوشیدنی جذاب چه کارهایی صورت می‌پذیرد.

نحوه تولید قهوه

بعد از آنکه برداشت گیلاس‌های قهوه اتفاق افتاد باید بلافاصله فرایند پردازش آن صورت پذیرد تا از هرگونه فساد جلوگیری شود.

نحوه تولید قهوه به روش خشک

این روش باستانی پردازش دانه قهوه می‌باشد و هنوز در مناطقی که آب کم یافت می‌گردد رایج است. این روش همچنین به عنوان پردازش “شسته‌نشده” یا “طبیعی” هم شناخته می‌شود. اکثر افرادی که مزارع کوچکی دارند از روش خشک استفاده می‌کنند. میوه های فهوه تازه چیده‌شده را روی سطح بزرگی پهن می‌کنند و به مدت 15 تا 20 روز در آفتاب می‌گذارند تا خشک شوند. آنها را معمولاً روی تخت های خشک کن قرار می دهند که کمی از زمین بلند شده‌اند تا از گردش هوا در اطراف میوه‌های تازه چیده‌شده اطمینان حاصل شود.

آنها را به طور مرتب در طول روز چرخانده و چنگک می‌زنند تا از تخمیر جلوگیری شود و به طور یکنواخت خشک گردند. سپس آنها را در شب می‌پوشانند تا رطوبت را جذب نکنند. باتوجه به شرایط آب و هوایی، فرآیند خشک‌کردن ممکن است چندین هفته طول بکشد تا زمانی که گیلاس‌های چیده‌شده دارای رطوبت کمتر از 11 درصد باشد. در این مرحله، لایه بیرونی خشک‌شده، سیاه و شکننده خواهد شد. عمل خشک‌کردن، برداشتن پوسته بیرونی را نسبتاً آسان می‌کند.

نحوه تولید قهوه به روش مرطوب

این فرآیند روشی نسبتاً جدید برای از بین‌بردن پوست گیلاس قهوه است. به آن “wet” می گویند زیرا از آب برای حرکت‌دادن میوه قهوه در طول فرآیند و استخراج دانه‌ها استفاده می‌کند. روش مرطوب شامل تمیزکردن گیلاس و حذف آلبالوهای نارس و بیش از حدرسیده است. درست مثل روش اول سپس گیلاس‌ها را در دستگاه تفاله زنی قرار می‌دهند که بدون آسیب‌رساندن به لوبیای قهوه، پوست را فشرده می‌کند. با این کار دانه‌های قهوه نسبتاً سفت می‌شوند. اگر برخی از انواع توت‌ها هنوز با پالپ باقی‌مانده باشند، به اندازه کافی رسیده نیستند.

این دانه‌ها را دسته‌بندی می‌کنند و برای تولید قهوه با کیفیت پایین‌تر استفاده می‌کنند. خمیر قهوه موسیلاژی بر جای می‌گذارد که در مخازن بزرگی با آنزیم‌هایی که برای خلاص شدن از شر ماده چسبنده به آن اضافه می‌شود، قرار می‌گیرد. لوبیاها را در مخازن بزرگ قرار می‌دهند و هم می‌زنند تا اطمینان حاصل شود که تمام موسیلاژ حل شده‌ است. کل فرآیند تقریباً 24 ساعت طول می‌کشد.

مهم است که تمام موسیلاژ حذف شوند تا لوبیا با طعمی که قبل از این پردازش ایجادشده بود باقی بماند. بعد از حل‌شدن، لوبیاها به طور مکرر شسته می‌شوند تا چسبندگی باقی‌مانده آنها از بین برود. سپس دانه‌های قهوه برهنه به مدت یک یا دو روز در آفتاب خشک می‌شوند. شایان ذکر است که خشک کردن باعث مکانیزه‌شدن آن می‌گردد. در این مرحله دانه‌های قهوه از منطقه پردازش خارج می‌شوند و به درجه‌های مختلف دسته‌بندی می‌گردند. دانه‌های خشک را قهوه پوستی می نامند.

روش تولید قهوه

نحوه فرآیند آسیاب قهوه

دانه‌های قهوه خشک‌شده قبل از عرضه به بازار به شرح زیر پردازش می‌شوند:

پوسته‌گیری: پوسته‌شدن قهوه شامل برداشت پوسته خشک‌شده است اگزوکارپ، مزوکارپ و اندوکارپ.

پولیش: پولیش قهوه یک مرحله اختیاری است که توسط برخی از آسیاب‌ها نادیده‌ گرفته می‌شود. این مرحله شامل خلاص‌شدن از شر هر گونه پوسته‌ای است که ممکن است از طریق پوسته پوسته شدن راه خود را پیدا کرده باشد. میوه صیقل‌داده‌شده از کیفیت بالاتری نسبت به لوبیاهای صیقل‌داده‌نشده در نظرگرفته می‌شوند.

درجه بندی: سپس دانه‌ها بر اساس اندازه و وزن دسته‌بندی و درجه‌بندی می‌شوند. لوبیاهای جلاداده‌ شده نیز برای ناهماهنگی رنگ و سایر عیوب با دست انسان برای حذف هرگونه لوبیای معیوب بررسی می‌شوند. این فرآیند پر زحمت است و چندین ساعت طول می‌کشد. روش بهتر این است که آنها را به صورت پنوماتیک با استفاده از جت هوا برای جداکردن از دانه‌های سنگین استفاده شود.

اندازه لوبیاها با قراردادن آنها در یک سری صفحه با سوراخ هایی که فقط به اندازه مشخصی از لوبیا اجازه عبور می دهد، اندازه گیری می‌شود. در پایان فرآیند آسیاب، تنها بهترین دانه قهوه برای فروش به بازارهای گران قیمت بسته‌بندی می‌شوند. در برخی کشورها دانه ها با کیفیت پایین دور ریخته نمی‌شوند، در عوض آنها را برای فرآوری می‌گیرند و به عنوان قهوه با کیفیت پایین می‌فروشند.

فرآیند طعم‌دادن به قهوه

قهوه بسته‌بندی‌شده بارها چشیده‌ می‌شود تا طعم و کیفیت آن نیز بررسی و مشخص شود. این فرآیند درجه‌بندی نامیده‌ می‌شود و در اتاق مخصوصی که برای تقویت آن طراحی‌ شده است انجام می‌گیرد. مزه‌کردن به مردم کمک می‌کند تا بفهمند قهوه از کجاست. این روند نباید شما را بترساند. هر کسی می تواند در آن شرکت کند. این شامل تست قهوه و تشخیص طعم آن است. این روند کاملاً شبیه به یک رویداد مزه شراب است.

 

نحوه بودادن قهوه

قهوه بوداده نشده به قهوه سبز نیز معروف است و چنین دانه‌هایی تمام طعم‌ها را در خود دارند. بودادن به دنبال تبدیل قهوه سبز به دانه‌های قهوه‌ای معطری است که در فروشگاه‌های مورد علاقه خود می‌خرید. بودادن در دمای تقریباً 550 درجه فارنهایت انجام می‌شود که طی آن دانه‌های قهوه سبز به طور مداوم چرخانده‌ می‌شوند تا از سوختن جلوگیری شود.

لوبیا سبز ابتدا خشک می‌شود تا زمانی که زرد شود و بوی برشته‌شدن پیدا کند. هنگامی که لوبیا دمای داخلی 400 درجه فارنهایت را ثبت کرد، مرحله‌ای به نام “ترک اول” اتفاق می‌افتد که طی آن دانه‌ها دو برابرشده و شروع به قهوه‌ای روشن‌شدن می‌کنند. پس از آن، با ادامه افزایش دما، رنگ آن به قهوه‌ای متوسط ​​تغییر و روغن معطر (کافئول) شروع به ظهور می‌کند.

 

سخن پایانی

قهوه‌هایی دلچسب برای آنکه بتوانند طعم میوه‌ای خود را در وجودشان حفظ کنند باید فرایندی را طی کنند که در تولید قهوه‌ای خوش طعم و عطر بسیار تاثیرگذار است. فرآوری قهوه یک فرآیند بسیار انسانی است. برای تهیه یک فنجان قهوه مناسب به تخصص زیادی نیاز است. بنابراین، نباید قهوه‌های دلچسب را نادیده گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید