دانستنی‌های قهوه

چای ماسالا چیست؟

طرز تهیه چای ماسالا،روش تهیه چای ماسلا

هر آنچه باید در مورد چای ماسالا بدانید

چای ماسالا یکی از انواع نوشیدنی‌هایی است که در سال‌های اخیر در بین مردم با محبوبیت زیادی همراه شده است. چای ماسالا یک نوع چای خوش‌عطر و خوش‌طعم می‌باشد که اصالت آن به کشور هندوستان بر می‌گردد. در زبان هندی، ماسالا یعنی ادویه و همین ادویه‌هایی که در ساخت این چای استفاده می‌شوند (مثل دارچین، هل، میخک، زنجبیل و …)، این چای را از بقیه چای‌ها متمایز می‌کند. 

ما در این مقاله از مجله قهوه سالیز قصد داریم در بتدا یک توضیحی در رابطه با چای ماسالا ارائه نموده و در ادامه روش درست کردن این چای را برای شما آموزش دهیم و در پایان مقاله هم خواص و عوارض احتمالی آن را بررسی کنیم.

 

چای ماسالا چیست؟

چای سیاه چای سنتی مردم ایران است که در خانه و مهمانی‌های ما حضور پر رنگی دارد. چای ماسالا هم چای سنتی مردم در کشور هندوستان می‌باشد که جالب است بدانید، خواص درمانی این چای خیلی بیشتر از چای سیاه است.

ماسالا با طبیعتی گرم و دارا بودن پودرهای گیاهی پرفایده در ساختار آن و در نتیجه افزایش مقاومت و سیستم ایمنی بدن ما سبب درمان و پیشگیری از بیماری‌های مزمن مانند سرطان و دیابت می‌گردد. یکی از مهمترین نتایجی که می‌توان در رابطه با خواص چای ماسالا اشاره نمود کمک به لاغری و کم کردن وزن افراد است.

همه ما اطلاع داریم چای سیاه از دم کردن گیاه چای در آب داغ درست می‌شود در حالی که چای ماسالا ترکیبی از چند ادویه است که با شیر و چای سیاه مخلوط می‌گردد و حتی از نظر رنگ هم دارای یک رنگ روشن است و شباهتی به چای ما که ما روزانه استفاده می‌کنیم ندارد.

طرز تهیه چای ماسالا خیلی ساده است! شما می‌توانید پودر آماده شده آن را خریداری کنید و داخل شیر جوشیده بریزید و بنوشید. ترکیبات این چای هم کاملاً مشخص می‌باشد و شما می‌توانید مواد اولیه آن را که عموما همیشه در دسترس ما می‌باشد را با هم مخلوط کرده و آن را آماده نمایید.

قدمت این مدل چای اصیل هندی به تقریبا پنج هزار سال پیش برمی گردد. امروزه در بیشتر نقاط جهان به ویژه کشورهای آمریکایی و اروپایی با پی بردن به خاصیت‌ها و همین طور عطر دلنشنین آن به دفعات زیاد در روز استفاده می‌شود.

 

ترکیبات چای ماسالا 

رازیانه، جوز هندی، میخک، چوب دارچین، شیر غیر لبنی یا شیر خشک، زنجبیل، هل، فلفل سیاه، عسل، بادیان ستاره ای، و آب ولرم از مهمترین ترکیبات چای ماسالا است. البته ترکیبات متفاوتی برای “تهیه چای ماسالا” وجود دارد. برای دست یافتن به طعم اصلی این چای، استفاده از ادویه‌های اصیل هندی کمک‌کننده خواهد بود.

اساساً انواع مختلفی از چای ماسالا وجود دارد که با توجه به سلیقه افراد می توان از بین آنها انتخاب کرد. برای مثال افزودن شکر، عسل، نعناع و زعفران به ترکیب این چای کاملا اختیاری است. البته تهیه این چای نیز تحت تاثیر منطقه جغرافیایی است، به طوری که مردم در نقاط مختلف جهان دستورهای مختلفی برای تهیه این نوشیدنی دارند. به عنوان مثال، مردم کشمیری در ترکیبات چای ماسالا از چای سبز به جای چای سیاه استفاده می کنند. برخی نیز علاقه ای به افزودن شیر به ترکیب این نوشیدنی ندارند، بنابراین شیر از دستورالعمل تهیه آن حذف شده است.

 

چای ماسالا سالیز

 

طرز تهیه یک فنجان چای ماسالا

شما می‌توانید برای درست کردن یک فنجان چای ماسالا به شیوه‌های متفاوتی عمل کنید. اولین کار خرید پودر آماده ماسالا است، با مخلوط نمودن این پودر با شیر جوشیده یا آب جوش، شما به سادگی و در مدت زمان کمی میتوانید این نوشیدنی را درست کنید.

عموما یک قاشق غذاخوری از پودر آماده آن برای یک فنجان چای کافی می‌باشد  اما اگر به طعم زنجبیل یا دارچین حساسیت دارید از میزان کمتر (قاشق چایخوری) استفاده نمایید.

لازم است بدانید شما می‌توانید این چای را به طور کامل در خانه خودتان به روش زیر تهیه کنید:

رازیانه نصف قاشق غذاخوری

یک و نیم تا دو پیمانه آب

سه چهارم پیمانه شیر غیر لبنی

دو تا سه قاشق شکر  (در صورت تمایل)

سه عدد هل سبز 

عسل به مقدار لازم 

فلفل سیاه یک عدد

2تا 3 عدد میخک 

یک قاشق چای‌خوری زنجبیل

دو سوم قاشق چای سیاه

اگر از پودر ماسالا برای درست کردن چای استفاده نمایید کار شما راحت‌تر خواهد بود اما اگر از گیاهان تازه برای این کار استفاده می کنید بهتر است در آخر آن را صاف نموده و بعد استفاده کنید.

 

نحوه تهیه کردن چای ماسالا هندی در منزل

برای تهیه چای ماسالا، مواد ذکر شده در بالا را در آب ریخته و سپس حرارت می دهند تا بجوشد و آب آن تبخیر گردد. علاوه بر این، چای سیاه و شیر با خارج شدن عصاره مواد اضافه می شود. شیر را به مدت 5 دقیقه بجوشانید. در نهایت با رد کردن تمام مواد از صافی، چای ماسالا آماده نوشیدن است.

شاید تهیه کردن چای ماسالا کار اسانی باشد، اما اگر مقداری به ترکیبات ذکر شده این چای توجه کرده باشید به احتمال زیاد به این موضوع پی بردید که جمع آوری این مواد اولیه مقداری سخت می‌باشد و به همین دلیل ما در فروشگاه آنلاین قهوه سالیز این امکان را فراهم نموده ایم، تا بتوانید یک چای ماسالا با کیفیت و تازه را  به صورت آنلاین سفارش داده تا همکاران ما در سریعترین زمان ممکن آن را به منزل شما برسانند.

 

خواص چای ماسالا

 

خواص چای ماسالا

چای ماسالا مانند سایر دمنوش های گیاهی از ترکیبات مختلف گیاهی تهیه می شود و به همین دلیل خواص و فواید زیادی برای سلامت جسمانی و کنترل بیماری های مختلف دارد. در ادامه این مقاله شما را با خواص بیشمار این چای هندی آشنا میکنیم.
تقویت سیستم ایمنی:
این چای حاوی میخک و دارچین است که سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و بدن را در برابر بیماری های مختلف محافظت می کند.
بهبود عملکرد قلب و کاهش فشار خون:
هل و جوز هندی موجود در این چای نیز می تواند در کاهش کلسترول خون موثر باشد. کاهش فشار خون و ضربان قلب از دیگر اثرات مثبت این چای است.
همچنین چای ماسالا با فشار خون بالا مبارزه می کند و گردش خون را در بدن بهبود می بخشد. این دمنوش با چای سیاه خود باعث تسکین دردهای مختلف در نقاط مختلف بدن و کاهش اسپاسم عضلات نیز می شود.
پیشگیری از سرماخوردگی
معمولا پزشکان، به افرادی‌که گرفتگی گلو دارند و بدن‌ آن‌ها ملتهب است، توصیه می‏کنند که چای ماسالا میل کنند. چای ماسالا خواص ضدالتهابی دارد و به رفع باکتری‎های موجود در بدن کمک می‎کند. میخک و زنجبیل موجود در چای ماسالا برای رفع سرفه بسیار مفید است. حتی اگر به سرماخوردگی مبتلا نشدید، به شما پیشنهاد می‎کنیم که چای ماسالا را در برنامه نوشیدنی خود قرار دهید. خوردن یک لیوان چای ماسالا در طول روز، شما را از سرماخوردگی دور نگه‎ می‎دارد.
استفاده روزانه یک فنجان کوچک ماسالا ، به ویژه در روزهای سرد زمستان می‌تواند بدن شما را گرم و مقاوم کند و از سرما خوردگی و سرفه‌های پی در پی، محافظت میکند. 

التهاب بدن را از بین ببرید
تمامی مواد موجود در این نوشیدنی گرم در رفع التهاب بسیار موثر است. طبق مطالعات، میخک و زنجبیل دو ماده مهم برای تسکین التهاب در بدن هستند. اگر بدن شما بر اثر عوامل مختلف ملتهب است، می توانید با نوشیدن تنها یک فنجان در طول روز، این التهاب را کاهش دهید.

درمان سرطان با چای ماسالا

تحقیقات نشان داده است که چای ماسالا مانع زیاد شدن و التهاب سلول‌های سرطانی شده و یک تعادل و مقاومت خوبی ایجاد می کند. البته بهتر است قبل از درگیر شدن با این بیماری وحشتناک از آن پیشگیری نماییم، چای ماسالا تنها یک راهکار می‌باشد.

بهبود متابولیسم بدن
متابولیسم موجود در بدن باید در حالت تعادل قرار گیرد. در واقع اگر سوخت‎وساز بدن مناسب باشد، غذا به خوبی هضم می‎شود و اندام‎های بدن عملکرد خود را به خوبی انجام می‎دهند.

از مهمترین خاصیت‌های چای ماسالا افزایش سوخت و ساز بدن است؛ متابولیسم یا همان سوخت ساز یک بدن سالم بالا است، یعنی اگر بدن شما به طول کامل سلامت باشد، خوب فعالیت می‌کند و هر چه به آن برسد را سریع می‌سوزاند و مصرف می‌کند.

بررسی‌ها همین طور نشان می‌دهد که ماسالا یک نوشیدنی سالم برای لاغری به حساب می‌آید. این نوشیدنی به خاطر خاصیت حجم دهندگی زیاد هنگامی سرو می‌شود فضای معده را کاملا پر کرده و مانع نفوذ هوا می‌گردد که همین قضیه باعث کاهش اشتها و در نتیجه در طولانی مدت سبب لاغری می‌شود.

کاهش دردها و گرفتگی های قاعدگی 

یکی از مشکلات سختی که معمولا خانم‌ها از وجود آن رنج می‎برند، گرفتگی‎های دوران قاعدگی است. چای ماسالا به علت آن‎که خاصیت آرام‎بخشی دارد، به بهبود گرفتگی‎های این دوران کمک بسیاری می‎کند.

دیدگاهتان را بنویسید