دانستنی‌های قهوه

روز خود را با یک فنجان قهوه شروع کنید

Start your day with a cup of coffee saliz coffee - قهوه سالیز - کارخانه تولید قهوه | فروشنده قهوه سالیز و لوازم کافی شاپ

فواید نوشیدن قهوه در صبح

قهوه یکی از محبوب ترین نوشیدنی های جهان است که در ایران نیز از دیرباز مورد استفاده قرار می‌گرفته است. جالب است بدانید که در گذشته قهوه نوشیدنی اصلی ایرانیان بوده است که در زمان صفویان این محبوبیت افزایش چشمگیری پیدا می‌کند ولی به مرور زمان و با روی کار آمدن قاجاریان کم کم قهوه جای خود را به چایی می‌دهد و قهوه خانه‌های صفوی نیز تبدیل به چایخانه می‌شوند.

قهوه نیز مانند تمامی موادغذایی دارای یک سری فواید و همچنین یک سری مضرات است که باید به آنها توجه شود. توصیه های زیادی برای نوشیدن قهوه در ابتدای صبح شده است که در این مقاله میخواهیم به بررسی آن بپردازیم.

نوشیدن قهوه در صبح و کاهش درد عضلانی

تقریبا تمامی افراد هنگام بیدار شدن از خواب در عضلات خود احساس درد و گرفتگی دارند. تحقیقات نشان داده است نوشیدن قهوه در صبح البته بعد از صبحانه می‌تواند این دردهای عضلانی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

در واقع شما با نوشیدن قهوه در صبح می توانید بدن خود را از لحاظ جسمانی آماده شروع یک روز خوب کنید و در طولانی مدت از شر این دردهای ناراحت کننده راحت شوید.

کاهش خواب آلودگی با خوردن قهوه در صبح

صبح بیدار شدن از خواب برای اکثر افراد دشوار است. نوشیدن قهوه باعث افزایش هوشیاری می‌شود و خواب را از چشمان شما می‌رباید. کافئین موجود در قهوه سبب تحریک محرک های عصبی می‌شود و موجب سرحال شدن شما می‌شود. همچنین نوشیدن قهوه در صبح باعث افزایش سطح هوشیاری و تمرکز شما می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت قهوه به مغز اجازه می دهد به روش هوشمندانه و کارآمدتری عمل کند.

البته تأثیرات کافئین در همه افراد به یک شکل نیست؛ افراد زیادی وجود دارند که علیرغم نوشیدن قهوه به راحتی و بی هیچ مشکلی می‌توانند بخوابند

بهبود سطح انرژی

نوشیدن قهوه در صبح می تواند به شما کمک کند سطح انرژی خود را افزایش دهید. کافئین موجود در این ماده شگفت انگیز مانند یک روانگردان عمل می‌کند. مطالعات بسیاری نشان می دهد که قهوه می تواند به بهبود عملکردهای مختلف مغز شامل خلق و خو، حافظه، سطح انرژی، هوشیاری، زمان واکنش و همچنین عملکرد شناختی عمومی کمک کند‌.

نوشیدن قهوه در صبح و آماده شدن برای ورزش

اگر شما هم جز افرادی می باشید که روز خود را با ورزش شروع می کنید بهتر است بدانید که با خوردن قهوه در صبح شما می توانید به راحتی بدن خود را آماده ورزش کنید.

نوشیدن قهوه قبل از انجام حرکات ورزشی نه تنها موجب لاغر شدن و افزایش کالری سوزی بدن شما می‌شود بلکه می‌ تواند عملکرد بدن شما را افزایش دهد و ورزش را برای شما بسیار لذت بخش‌تر کند.

همانطور که گفته شد نوشیدن قهوه در صبح موجب بالا بردن سطح انرژی، کاهش خستگی عضلانی و افزایش تمرکز می‌شود. حفظ فرم صحیح بدن از جمله مهمترین نتایج مثبت بالا بردن تمرکز توسط قهوه می باشد.

بیشتر افراد، اهمیت تمرکز در هنگام ورزش را درک نمی‌کنند اما تمرکز در طول تمرین بسیار مهم است. اولا، خطر آسیب‌دیدگی را کاهش می‌دهد و ثانیا، حفظ فرم صحیح بدن برای شما آسان‌تر خواهد بود.

کاهش وزن بدن با خوردن قهوه در صبح

بسیاری از مکمل‌های تجاری چربی سوزی که در بازار موجود است دارای کافئین هستند، چرا که این ماده طبیعی می‌تواند به سوزاندن چربی‌ها کمک کند.

برخی مطالعات نشان می دهد که کافئین می تواند میزان متابولیسم را ۴ تا ۱۱ درصد افزایش دهد. علاوه بر این، برخی مطالعات دیگر نشان می دهد که کافئین می تواند فرایند سوزاندن چربی را ۲۹ درصد در افراد لاغر و ۱۰ درصد در افراد چاق افزایش دهد.

بهبود حافظه با خوردن قهوه

از دیگر فواید نوشیدن قهوه در صبح بهبود حافظه کوتاه‌ مدت است. حافظه نیز همانند تمرکز بر کارایی بیشتر و بهتر مغز شما در هنگام کار کمک می‌کند. مطالعات نشان داده است که کافئین قهوه می‌تواند سبب بهبود عملکرد قسمت های مغز که مسئول نگهداری اطلاعات است، کمک کند‌.

صرف نظر از بهبود حافظه و تمرکز، مصرف روزانه قهوه می تواند به سلامت کلی مغز نیز کمک کند. بعضی مطالعات اخیر نوشیدن قهوه را با کاهش خطر ابتلا به بیماری های ذهنی مرتبط می دانند.

نوشیدن قهوه در صبح به صورت ناشتا

به طور کلی خوردن قهوه در ایتدای روز می تواند مزیت های فوق العاده برای شما به همراه داشته باشد، اما می خواهم به این نکته اشاره کنم این فواید تنها تا زمانی وجود دارد که این نوشیدن به صورت ناشتا نباشد.

نوشیدن قهوه در صبح به صورت ناشتا باعث اسیدی شدن معده و در دراز مدت منجر به ابتلا به بیماری های مانند زخم معده و سندرم روده تحریک پذیر می‌شود.

همچنین قهوه ناشتا باعث ایجاد مشکلات عصبی می شود. خوردن صبحانه در هنگام صبح باعث افزایش قابل توجهی سروتنین در بدن می‌شود. سروتنین ماده‌ای ست که به نوعی وظیفه حال خوب کردن را برعهده دارد.

اما زمانی که شما به به صورت ناشتا و با معده خالی به سراغ نوشیدن قهوه صبح می روید، اشتهای شما برای خوردن صبحانه به شدت کاهش می‌یابد و همین کار باعث کاهش چشم گیر سروتنین در بدن می شود و در نتیجه موجب عصبانیت، بی قراری و حتی افسردگی و در نهایت باعث سختی تمرکز می شود.

دیدگاهتان را بنویسید