دانستنی‌های قهوه

تفاوت لاته و موکا چیست؟

تفاوت لاته و موکا چیست

تفاوت لاته و موکا چیست؟

این روزها مصرف نوشیدنی های کافئین دار به خصوص قهوه به سرعت در حال افزایش است. سرعت پیشرفت در دنیای مدرن و ماشینی باعث شده است که مردم برای رسیدن به اهداف و آرزوهایشان ساعت های کمتری را به استراحت و خواب بپردازند و به همین منظور به مصرف قهوه و سایر نوشیدنی های کافئین دار روی آورده اند.

محبوبیت روز افزون قهوه در سراسر جهان باعث شده است که انواع مختلفی از نوشیدنی ها بر پایه قهوه اختراع شود که شباهت های بسیار زیادی به یکدیگر دارند.

لاته و موکا دو نوع از نوشیدنی های بر پایه قهوه است که طرفداران بسیاری به خصوص در بین جوانان دارد. تفاوت لاته و موکا در طرز تهیه و میزان مواد تشکیل دهنده آنهاست.

بهتر است افرادی که علاقه ی زیادی به قهوه دارند، انواع نوشیدنی ها و مشتقات آن را بشناسند. کافه لاته و موکا دو نوع آنها هستند که در ادامه مقاله از مجله قهوه سالیز به بررسی تفاوت های آنها میپردازیم، تا راحت تر بتوانید در کافی شاپ سفارش دهید یا در منزل با توجه به ذائقه ی خود تهیه کنید.

 

تفاوت لاته و موکا را بشناسیم

 

کافه لاته،کافه موکا،تفاوت لاته و موکا

 

لاته (latte)  و موکا ( mocka) هر دو نوشیدنی گرمی هستند که از اسپرسو برای اماده کردنشان استفاده می کنیم. پس اسپرسو جزء مواد اصلی این دو نوشیدنی لذت بخش می باشد.

برای اینکه بتوانیم تفاوت لاته و موکا را بدانیم اول باید این دو نوشیدنی گرم را بشناسیم تا تفاوت انها برایمان اشکار شود. چون تفاوت لاته و موکا در مواد تشکیل دهنده و طرز تهیه آنهاست.

آشنایی با کافه لاته

منبع و مبدا این نوشیدنی در کشور ایتالیا می باشد که به نام کافه لاته در این کشور مشهور است. کافه لاته یعنی شیر قهوه و مناسب افرادی است که قهوه شیرین و با طعمی ملایم دوست دارند.

البته افسانه ای می گوید امریکایی ها به کاپوچینو شیر اضافه کردند و چون طعم آن خاص و لذیذ بود، لاته اختراع شد. برخی نیز بر این باورند که کافه لاته ده سال بعد از جنگ جهانی دوم اختراع شده است. طعم جالب لاته باعث شده  در ۲۰ سال گذشته جزء نوشیدنی های پر طرفدار بین مردم شناخته شود.

همانطور که در ابتدای مقاله نیز گفته شد برای تشخیص تفاوت لاته و موکا باید با نحوه تهیه هر یک از آنها آشنا شویم.

لاته یا کافه لاته از مخلوط قهوه اسپرسو، شیر فوم گرفته و کمی فوم شیر تهیه می شود که هر کدام با  درصد معینی مخلوط می شوند:

اسپرسو ۱۵ درصد

 شیر داغ ۶۰ درصد

 فوم شیر ۱۵ درصد

طرز تهیه لاته:

۱)  ابتدا شیر را به وسیله نازل بخار اسپرسو ساز گرم کرده و کف شیر تهیه کنید. اگر دستگاه اسپرسو ساز ندارید با شیر جوش شیر را گرم کرده و با کف ساز دستی فوم ایجاد کنید.

۲) در مرحله دوم نیز باید به کمک دستگاه اسپرسو ساز یا موکاپات، قهوه اسپرسو تهیه کنید.

۳) سپس کف روی شیر را کنار زده و اسپرسو را به آن اضافه کنید.

4) می توانید با توجه به ذائقه خود به ان شکر یا مواد شیرین کننده طبیعی اضافه کنید. لاته شما اماده است و می توانید با لذت آن را بنوشید.

لاته،موکا،تفاوت لاته و موکا

 

آشنایی با موکا

در قرن هجدهم در بندر ال موک نام موکا برای ترکیب اسپرسو با شکلات یا کاکائو انتخاب شد. این روزها به ترکیب شکلات با دیگر دانه های قهوه عربیکا نیز گفته می شود.

البته طبق تحقیقات تلاش‌ اروپائیان برای ترکیب کردن اسپرسو، شکلات و شیر نیز موکا نامیده شد. موکا از مخلوط اسپرسو، شکلات، شیر فوم گرفته و فوم شیر و خامه زده شده تهیه می شود.

میزان مواد تشکیل دهنده موکا:

اسپرسو ۴۰ درصد فنجان

شکلات ۴۰درصد فنجان

شیر ۲۰  درصد فنجان

طرز تهیه موکا:

۱) ابتدا باید کاکائو را در فنجان ریخته و کمی آن را با آب داغ به صورت غلیظ حل کنید. بهتر است از کاکائوی تلخ استفاده شود چون طعم اسپرسو را بهتر می کند.

۲) سپس یک شات اسپرسو که با دستگاه اسپرسو ساز زدید را به کاکائوی غلیظ اضافه کنید.

۳) در اخر شیر را به کاکائو و اسپرسو اضافه کرده و می توانید با عشق به نوشیدن آن بپردازید.

 

بررسی تفاوت لاته و موکا:

همانطور که تا به حال گفته شد، اولین تفاوت لاته و موکا در مواد تشکیل دهنده و میزان مصرف هر کدام از انهاست.

دومین تفاوت لاته و موکا شیری است که برای تهیه لاته استفاده می کنند. این شیر باعث شده تلخی و انرژی قهوه را کمتر کند و طعم ملایم تری بوجود اورد. پس برای افرادی که قهوه ی تلخ و سنگین دوست دارند لاته گزینه ی مناسبی نمی باشد ولی برای افرادی که نیاز به یک نوشیدنی دلپذیر و فوق العاده با کمی تلخی لذت بخش دارند، لاته انتخاب مناسبی می باشد.

یکی از مهم‌ ترین تفاوت لاته و موکا مقدار شیر مورد استفاده در انهاست. در لاته شیر بیشتری نسبت به موکا استفاده می شود و لاته رقیق تر است و انرژی کمتری به شما می دهد ولی موکا انرژی بیشتری می دهد و شیرینی و شکلاتی که دارد یک طعم لذیذ را برای شما بوجود می اورد.

در میزان درصد مواد مصرفی مشخص است که شیر هر دو چه میزان است، همان طور که مشاهده می کنید در موکا ۲۰ درصد فنجان شیر و در لاته ۶۰ درصد فنجان شیر است.

تفاوت دیگر لاته و موکا در نوع اسپرسو یا دانه قهوه ای است که استفاده می شود. موکا نام دانه ی قهوه ای است که برای نوشیدنی آن نیز استفاده می شود. دانه ی قهوه موکا در یمن نام گذاری گردید و رایج ترین قهوه برای تهیه موکا از نوع عربیکا می باشد که عده ای معتقدند طعم و بوی فوق العاده ی قهوه برای تهیه موکا می باشد.

آخرین تفاوت لاته و موکا در این است که لاته زمانی اماده ی نوشیدن می باشد که با کف خوبی پوشیده شود و زیبا تزئین شده باشد. در حالی که موکا زمانی اماده ی نوشیدن است که شیر روی شکلات و اسپرسو ریخته شود.

 

چند نکته ی کلیدی در تهیه موکا و لاته:

💥بهتر است از شیر بخار داده شده استفاده شود چون با اسپرسو بهتر مخلوط می گردد.

💥بهتر است برای کیفیت بهتر لاته و موکا از دستگاه اسپرسو ساز استفاده شود، اگر در دسترس نبود، مشکلی پیش نمی اید ولی طعم آن تا حدودی متغیر می شود.

با توجه به تفاوت لاته و موکا و اطلاعاتی که بدست اوردید الان به راحتی می توانید بر اساس ذائقه ی خود آنها را تهیه کنید و با لذت بنوشید.

دیدگاهتان را بنویسید