دانستنی‌های قهوه

بهترین قهوه برای ورزشکاران چیست؟

بهترین قهوه برای ورزشکاران

بهترین قهوه برای ورزشکاران

نوشیدن قهوه امروزه یکی از رایج ترین روش ها برای افزایش انرژی و عملکرد ورزشکاران است و از آنجایی که مصرف آن دوپینگ به حساب نمی آید، بهتر از مصرف داروهای انرژی زا هست. در کشور امریکا و اروپا قهوه داروی ورزشی است و ورزشکار قهوه را می خورد تا کارکرد بدنش بهتر شود و انرژی لازم  برای انجام حرکات ورزشی را داشته باشد.

علاوه بر این قهوه روی سیستم عصبی ورزشکاران اثر مثبت می گذارد. البته اثر منفی یا مثبت نوشیدنی قهوه بستگی به زمان و اندازه ی مصرف آن دارد. به خاطر داشته باشید که زیاده روی کردن در نوشیدن قهوه باعث کم شدن خون رسانی به ماهیچه های قلب شده و عملکرد ورزشکار پایین می اید.

با ما در این مقاله از مجله قهوه سالیز همراه باشید تا به معرفی بهترین قهوه برای ورزشکاران و اثرات مثبت و منفی آن بپردازیم.

معرفی بهترین قهوه برای ورزشکاران

به طور کلی دو گونه اصلی قهوه عربیکا و روبوستا در دنیا بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد که هرکدام از آنها ویژگی های منحصر بفرد خود را دارند. انواع نوشیدنی های قهوه مانند اسپرسو، ترک، فرانسه و … از ترکیب این دو نوع دانه قهوه با نسبت های مختلف تهیه می شوند.

از بارزترین ویژگی های قهوه روبوستا کافئین بالا و مزه تلخ آن است و در مقابل قهوه عربیکا کافئین کمتری دارد و ترش مزه است. از آنجایی که کافئین باعث آزاد سازی انرژی در بدن می شود و خواب و خستگی را از بین میبرد پس میتوانیم بگوییم که بهترین قهوه برای ورزشکاران قهوه ای هست که در ترکیب آن میزان دانه قهوه روبوستا بیشتر از عربیکا باشد. زیرا کافئین بالای ان سریع جذب شده و انرژی کافی برای فعالیت را به ورزشکار می دهد و خستگی و کسلی بعد تمرین را کاهش می دهد.

انواع مختلف روش های دم آوری قهوه نیز وجود دارد که معروف ترین آنها دم آوری قهوه با دستگاه اسپرسو ساز است که اصطلاحا به قهوه تهیه شده با این روش قهوه اسپرسو گفته می شود. از آنجایی که قهوه اسپرسو یک روش عالی برای عصاره گیری قهوه است و تمام خواص قهوه را در این روش به خوبی حفظ می شود پس میتوان نتیجه گرفت که بهترین قهوه برای ورزشکاران قهوه اسپرسویی است که 100 درصد روبوستا باشد.

توجه داشته باشید که کافئین هم برای ورزشکاران حرفه ای و هم افرادی که معمولی ورزش می کنند اثر دارد و هر دو می توانند از مزایای قهوه استفاده کنند.

اکنون که بهترین قهوه برای ورزشکاران را شناختیم در ادامه به بررسی اثرات نوشیدن قهوه در زمان های مختلف بر روی ورزشکاران می پردازیم.

اثرات نوشیدن قهوه بر روی ورزشکاران:

فواید قهوه،خواص قهوه،بهترین قهوه برای ورزشکاران

اثرنوشیدن قهوه قبل از ورزش:

هنگامی که ورزشکاران قهوه را یک ساعت قبل از شروع ورزش بنوشند، غلظت پلاسمای بدنشان زیاد شده و بدن در حین فعالیت فیزیکی انرژی لازم را از تجمع چربی های بدنش دریافت می کند و این باعث می شود که ماهیچه ها بعد از ورزش های سخت دیرتر خسته شوند.

با خوردن قهوه قبل از تمرین ادرنالین خون بالا رفته و جریان خون افزایش می یابد و این باعث می شود که قند ذخیره شده در کبد رها شود و همچنین باعث تنظیم آنزیم های کبد می شود. همچنین با افزایش ادرنالین استانه درد ورزشکار بیشتر می شود و خستگی بعد ورزش کاهش می یابد. ورزشکاران با نوشیدن قهوه می توانند در ورزش های قدرتی، هوازی و سریع و پشت سرهم کارکرد بهتری داشته باشند.

اثر نوشیدن قهوه حین ورزش:

نوشیدن قهوه حین ورزش برای ورزشکاران هوازی بسیار مفید است چرا که بدن در حین ورزش هوازی اکسیژن زیادی مصرف کرده و خوردن قهوه در حین ورزش باعث کاهش خستگی بدن شده و در نتیجه در بهبود عملکرد ورزشکار بسیار موثر است.

اثر نوشیدن قهوه بعد از ورزش:

ورزشکارانی که بعد از ورزش قهوه می خورند باید توجه داشته باشند که نوشیدن قهوه بعد از ورزش باعث می شود عضله و ماهیچه ها دیرتر انرژی از دست رفته را بدست بیاورند و در نتیجه برای فعالیت ورزشی بعدی بدن خسته است و انرژی لازم را ندارد. همان طور که می دانید خوردن قهوه ضربان قلب را بالا می برد و چون بعد از ورزش هنوز ضربان قلب بالاست، خوردن قهوه بعد از فعالیت ورزشی باعث عصبی شدن و ایجاد اختلال در خواب و ضربان قلب می شود.

قهوه و ورزش،چربی سوزی با قهوه،بهترین قهوه برای ورزشکاران

بهترین قهوه برای ورزشکاران و سایر اثرات مثبت آن

۱) نوشیدن قهوه باعث افزایش تمرکز ذهن می شود و تمرکز در ورزش های هوازی و ورزش های وزنه ای بسیار موثر است.

۲) بعد از ورزش عضلات منقبض شده و احساس گرفتگی دارید و کافئین موجود در قهوه به کاستن درد عضلانی کمک می کند.

۳) قهوه گردش خون را تنظیم میکند و با افزایش جریان مویرگ ها اکسیژن لازم به بافت ها می رساند و در نتیجه انجام فعالیت ورزشی را اسان تر میکند. همچنین این اکسیژن رسانی به قلب کمک می کند تا عملکرد بهتری داشته باشد.

۴) ورزشکارانی که قبل از ورزش قهوه می نوشند، کافئین موجود در آن از چربی های موجود در بدن انرژی سوخت و ساز را تامین میکند و باعث کالری سوزی می شود. همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد بهترین قهوه برای ورزشکاران کافئین بالاتری باید نسبت به سایر قهوه ها داشته باشد.

5) بهترین زمان نوشیدن قهوه ۴۵ الی ۶۰ دقیقه قبل از انجام فعالیت ورزشی می باشد.

6) میزان کافئین مورد نیاز برای هر فرد متفاوت است. بعضی ها معتقدند ۴/۵ میلی گرم به ازای یک کیلو از وزن بدن عده ای می گویند ۴ میلی گرم به ازای هر یک کیلو از وزن بدن ولی ذائقه ی افراد هم در مصرف مهم است، پس بهتر است با تحقیق میزان قهوه مورد نیاز بدن مصرف شود. البته در نظر داشته باشید که بهترین قهوه برای ورزشکاران اسپرسو می باشد و خودتان با توجه به میزان روبوستا و عربیکا می توانید کافئین مورد نیاز خود را تامین کنید.

مضرات قهوه برای ورزشکاران 

توجه داشته باشید درمصرف قهوه باید اعتدال داشته باشید چون مصرف بیش از حد آن، فرایند پروتئین سازی بدن را مختل میکند وباعث کاهش فرایند عضله سازی ورزشکاران می شود.

قهوه جذب سریع دارد و چون متابولیسم را افزایش می دهد و باعث می شود در حین فعالیت ورزشی تعریق زیاد شود، پس ورزشکاری که قهوه می نوشد باید اب زیاد مصرف کند تا بافت های بدن دچار اسیب نشود. (حدود ۰/۵ الی ۳/۵ درصد کافئین مصرف شده از طریق تعرق و ادرار دفع می شود.) در کل بهتر است ورزشکارانی که فعالیت شان به گونه ای است که زیاد تعرق دارند و اب زیادی از دست می دهند، قهوه کمتری بنوشند.

ورزشکارانی که در ارتفاع فعالیت دارند و افرادی که مشکل عروق کرونری دارند از نوشیدن قهوه قبل از فعالیت خودداری کنند. همچنین افرادی که فشار خون پایین دارند بهتر است قهوه ننوشند یا اگر تمایل به نوشیدن دارند حتما با خرما ،موز و….قهوه را مصرف کنند.

دیدگاهتان را بنویسید