دانستنی‌های قهوه

باریستا چیست؟

باریستا چیست

باریستا چیست؟ 

اگر شما نیز عاشق دنیای قهوه و از دوستداران این نوشیدنی لذیذ هستید حتما بارها نام باریستا را شنیده‌اید. شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که باریستا چیست و چه کاری انجام می دهد، پس با ما در این مقاله از مجله قهوه سالیز همراه باشید تا نگاهی به این شغل پرهیجان بیندازیم. هنگامی که به یک کافه می‌روید و یک فنجان قهوه اسپرسو یا لاته سفارش می‌دهید، این نوشیدنی‌ها به خودی خود و با تنظیمات دستگاه اسپرسو ساز تهیه نمی‌شوند. بلکه تمام این نوشیدنی‌ها توسط دستان ماهري کسی تهیه می‌شود که اشتياق و علاقه شديدي به قهوه دارد.

 

به چه کسی باریستا گفته می شود؟

قشنگترین تعریفی که میتوان از باریستا ارائه داد این است که باریستا جادوگر کافه‌هاست که با تهیه انواع نوشیدنی سرد و گرم بر پایه قهوه و با طعم های گوناگون مهمانان یک کافه را شگفت زده می‌کند.

در واقع باریستا به کسی گفته می‌شود که مسئولیت آماده کردن قهوه‌های مختلف به صورت حرفه‌ای را دارد و تخصصش قهوه است. واژه باریستا یک کلمه ایتالیایی است که در ایران به او کافه من نیز گفته می شود و لباس او معمولا یک ژاکت، جلیقه یا پیشبند است.

تخصص اصلی باریستا تهیه قهوه اصیل و با کیفیت است. میزان مهارت و توانایی او در تهیه قهوه و خلق طعم‌های جدید معیار مهم برای سنجش حرفه‌ای بودن باریستا است. همانطور که می‌دانید درست کردن یک قهوه با عطر و طعم دل‌پذیر اصول و ریزه کاری های فراوانی دارد که یک باریستا باید بتواند با مطالعه و تمرین فراوان به این مهارت دست یابد.

دستگاه اسپرسو ساز مهمترین ابزار کار باریستا است که باید دقیقا با امکانات و قابلیت‌های آن در حالت‌های مختلف دستی و اتوماتیک آشنا باشد.

همچنین باریستای حرفه‌ای باید بتواند قهوه با کیفیت را تشخیص دهد و تخصص لازم در میکس کردن آنها براساس سلیقه مشتری را داشته باشد و باید با انواع درجه‌های آسیاب قهوه برای مصارف مختلف آشنایی داشته باشد.

 

شرح شغلی یک باریستای حرفه‌ای

  • آماده کردن قهوه و نوشیدنی های گرم بر پایه قهوه به صورت حرفه ای و تخصصی
  • آماده کردن سفارش ها براساس سلیقه مشتریان
  • کنترل کیفیت مواد اولیه مورد نیاز کافه
  • کنترل سفارش هایی که به سر میز مشتریان می رود
  • مدیریت بار و پرسنل بار (کمک باریستا، سینک من و …)
  • پاسخ گویی به سوالات مشتریان درباره اقلام موجود در منوی کافه

 

باریستا چیست و چه مهارت هایی باید داشته باشد؟

باریستا،شغل باریستا،باریستا چیست

برای موفق شدن در هر شغل و حرفه ای علاقه داشتن به آن کار یکی از اولویت های اصلی است. شغل باریستا نیز برای کسانی مناسب است که به قهوه و تهیه نوشیدنی ها علاقه مند باشد. همچنین باریستا باید انعطاف پذیری بالایی داشته باشد و بتواند چندین کار را به صورت همزمان انجام دهد.

برای باریستای حرفه ای شدن فرد باید بتواند انواع مختلف قهوه‌ها را درست کند که پیش نیاز اساسی آن گذراندن دوره های تخصصی باریستایی و تمرین زیاد است. همچنین کسی که شغل باریستایی را انتخاب میکند باید خلاقیت و ابتکار عمل داشته باشد.

علاوه بر موارد ذکر شده یک باریستای حرفه ای باید یک سری مهارت های تخصصی نیز داشته باشد، او باید شناخت و تسلط کافی بر انواع دستگاه آسیاب قهوه داشته باشد تا بتواند دانه قهوه را براساس نیاز و نوع نوشیدنی آسیاب کند. همانطور که گفته شد دستگاه اسپرسو ساز مهمترین ابزار یک باریستا است که باید تمام تنظیمات و قسمتهای آن را به خوبی بشناسد و بر نحوه کار با آن تسلط کامل داشته باشد.

یکی دیگر از مهارتهایی که انتظار می رود یک باریستا یا کافه من داشته باشد هنر لاته آرت یا طراحی بر روی لاته است که به آن هنر شیر قهوه نگاری نیز گفته می شود. همچنین یک باریستا باید بتواند علاوه بر قهوه اسپرسو و نوشیدنی های بر پایه آن، قهوه های دیگر مانند قهوه ترک و قهوه های دمی با نسل سوم را نیز به بهترین شکل برای مشتریان آماده کند. طعم شناسی و مهارت ایجاد طعم‌های جدید هم یکی دیگر از ویژگی های یک باریستای حرفه ای است. 

مهم‌ترین چالش پیش‌روی یک باریستا حفظ سلامت مشتریان و رضایت آنان است. برای همین باریستا باید از کیفیت مواد اولیه مطمئن باشد و در ضمن به سلیقه و نظر مشتریان احترام بگذارد. همچنین کنترل اوضاع در شرایطی که کافه شلوغ است و یا مشکل و کشمکشی به وجود می آید، نیاز به انعطاف پذیری زیادی دارد. 

 

دوره‌هایی که یک باریستا باید بگذراند:

باریستا چیست،باریستا کیست،باریستا

دوره های تخصصی که یک شخص به عنوان باریستا باید بگذراند به دو دوره آکادمیک و عملی تقسیم می شود. در دوره آکادمیک فرد باید با ویژگی های انواع دانه قهوه و محل کشت آن، دستگاهها و ابزارآلات تهیه و سرو قهوه (اسپرسو ساز، قهوه جوش، فرنچ پرس، موکاپات، سایفون، کمکس و …) و انواع نوشیدنی گرم و سرد بر پایه قهوه آشنا شود.

دوره دوم، دوره عملی است در این دوره هنرجو باید با دستگاه‌ها و ابزارآلات مربوطه کار کند و انواع نوشیدنی‌ها را تهیه کند برای مثال: اسپرسو، لاته آرت، قهوه ترک، کاپوچینو و … . برای تهیه بعضی نوشیدنی‌ها باید کف دادن شیر را نیز آموزش ببیند.

همچنین بهتر است بدانید که شخص دیگری نیز در کنار باریستا کار می کند که مدیر بخش سرد بار است و به او بارتندر گفته می شود که وظیفه آماده سازی و سرو نوشیدنی های سرد با وسایلی مانند شیکر، جیجر، مادلر، بار اسپون و استرینر را به عهده دارد. 

 

حقوق باریستا

حقوق باریستا به عوامل مختلفی بستگی دارد و نمیتوان یک حقوق ثابت برای او در نظر گرفت. عواملی مانند موقعیت جغرافیایی کافه، وسعت و تعداد پرسنل آن، ساعت و شیفت کاری باریستا و … بر میزان حقوق او تاثیر گذار است. ولی به طور کلی میتوان گفت که در ساده ترین حالت ممکن حقوق باریستا از پایه حقوق وزارت کار شروع می شود.

دیدگاهتان را بنویسید