دانستنی‌های قهوه

آشنایی با انواع قهوه و تفاوت بین آنها

آشنایی با انواع قهوه و تفاوت بین آنها

انواع قهوه را بشناسید

جالب است بدانید که بعد از آب پرطرفدارترین نوشیدنی در جهان قهوه است و دومین صنعت درآمدزای دنیا پس از نفت نیز صنعت قهوه است. انواع قهوه و تنوع بسیار زیاد در سرو آنها آنقدر زیاد است که بعضی اوقات حتی قهوه خورهای حرفه ای هم همه آنها را نمیشناسند. شاید شما هم وقتی به کافه میروید و با منویی طولانی از انواع قهوه رو به رو میشوید، سر در گم می شوید و دقیقا نمیدانید که کدام نوع قهوه را انتخاب کنید و چه تفاوتی با هم دارند. قهوه ها دارای انواع متفاوت از نظر دم کردن، نوع دانه، نوع فراوری و..می باشند که در این مطلب از مجله قهوه سالیز ما شما را با انواع قهوه و تفاوت های آنها آشنا میکنیم.

انواع دانه قهوه

انواع دانه قهوه

قبل از آشنایی با انواع قهوه بهتر است ابتدا انواع دانه قهوه را به شما معرفی میکنیم. دانه قهوه اصلی ترین عنصر در تهیه یک فنجان قهوه خوش طعم و دلپذیر است که به گونه گیاه قهوه، محل کشت و نحوه رست قهوه بستگی دارد. انواع قهوه ها از دو دسته اصلی دانه قهوه ساخته شده اند.

دانه قهوه عربیکا

دانه عربیکا محبوب ترین انواع قهوه است. قهوه عربیکا نسبت به روبوستا کیفیت بالاتری دارد و گران تر است. طعم قهوه عربیکا نسبت به روبوستا شیرین تر است ولی کافئین کمتری دارد. دانه قهوه عربیکا عطر و طعم بسیار ملایم و دلپذیری را به قهوه می دهد و طرفداران زیادی دارد.

دانه قهوه روبوستا

دانه قهوه روبوستا به دلیل کشت و فرآوری آسان تر نسبت به قهوه عربیکا ارزان تر است ولی حدود 2.5 برابر کافئین بیشتری دارد و به همین دلیل مورد استقبال بسیاری از دوست داران قهوه قرار گرفته است. معمولا از دانه قهوه روبوستا برای درست کردن انواع قهوه فوری و میکس های اسپرسو استفاده میشود و میتوان گفت تنوع بالای انواع قهوه را به این دانه مدیون هستیم. قهوه روبوستا به دلیل داشتن کافئین بالا طعم تلخ تری دارد و بسیار انرژی زا است. گیرایی این قهوه به قدری است که بعد از نوشیدن آن بسیار سرحال خواهید بود و قطعاً انرژی فراوانی خواهید داشت.

لیبریکا (Liberica)

آخرین دسته از انواع قهوه ها لیبریکا نام دارد که در کل بازده کمتری نسبت به دو نوع قهوه ای که در بالا عنوان شده، دارد.

انواع قهوه براساس روش های دم آوری آن ها

۱- قهوه ترک

قهوه ترک

 

قهوه ترک یکی از انواع قهوه است که قدمت بسیاری دارد. این قهوه ۶۰۰ سال قبل در دربار پادشاه عثمانی رواج پیدا کرد و به مرور زمان علاوه بر کشور ترکیه در سایر کشورهای خاورمیانه و اروپای شرقی نیز مورد استفاده قرار گرفت. برای تهیه قهوه ترک، دانه های قهوه با درجه درشت آسیاب می شوند و و برخلاف سایر قهوه ها از هیچ فیلتری عبور نمی کند و به همان صورت داخل فنجان ریخته می شود. همچنین از قهوه ترک برای گرفتن فال قهوه نیز استفاده می شود.

۲ .قهوه فرانسه یا قهوه فیلتری filter coffee

یکی از آسان ترین روش های دم کردن انواع قهوه را می توان قهوه فرانسه نام برد. برای تهیه قهوه فرانسه از فرنچ پرس استفاده می شود و فقط عصاره قهوه مانند چای رقیق به وسیله آب گرم خارج شده و در مخزن دستگاه جمع میشود. قهوه فرانسه بر خلاف قهوه ترک زبر تر آسیاب می شود.

۳. قهوه اسپرسو

قهوه اسپرسو

به جرات میتوان گفت که قهوه اسپرسو، پرکاربردترین و محبوب ترین انواع قهوه است که در تمامی کشورهای جهان مورد استفاده قرار می گیرد. اسپرسو نوعی قهوه غلیظ با عطر و طعم کامل است که به صورت “شات” سرو می شود. قهوه اسپرسو توسط دستگاه اسپرسو ساز تهیه می‌شود که مایعی غلیظ است که روی آن کرما یا کف قهوه تشکیل می‌شود. کرما به عطر و طعم غنی و طعم ماندگار اسپرسو می افزاید. همچنین اسپرسو به عنوان پایه و اساس اکثر نوشیدنی های قهوه مانند لاته و ماکیاتو است.

۴. قهوه‌های دمی یا نسل سوم

قهوه های دمی یا قهوه های نسل سوم

 

قهوه های دمی یا نسل سوم یکی دیگر از روش های دم آوری قهوه است که امروزه باب شده. در این روش معمولا آسیاب قهوه درشت تر و تقریبا هم اندازه با آسیاب فرانسه می باشد. قهوه های دمی با استفاده از قهوه سازهایی مانند سایفون یا کمکس تهیه می‌شوند و صاف و بدون لرد و فاقد کف هستند.

انواع قهوه بر پایه اسپرسو

همانطور که قبلاً نیز گفته شد بسیاری از انواع قهوه که در کافه ها سرو می شوند بر پایه قهوه اسپرسو تهیه می شوند. هنگامی که شیر بخار داده شده، فوم شیر، شکلات و یا طعم دهنده های دیگر را به قهوه اسپرسو اضافه میکنند، نوشیدنی های مختلف قهوه آماده می شود. پس بهتر است بگوییم که مهم ترین تفاوت انواع قهوه در ترکیباتی هست که به میزان مختلف به اسپرسو اولیه اضافه می شود. در ادامه این مقاله از مجله سالیز انواع قهوه بر پایه اسپرسو را به شما معرفی می کنیم:

۱. اسپرسو دوپیو یا دابل:

اسپرسو دوپیو یا دابل اسپرسو به دو شات قهوه اسپرسو گفته می شود که توسط اسپرسو سازهای خانگی و صنعتی عصاره گیری شده است. دابل اسپرسو کافئین بیشتری نسبت به سینگل یا تک شات دارد و برای همین بیشتر مورد استقبال ورزشکاران و افرادی که باید برای مدت زمان طولانی بیدار بمانند، قرار گرفته است.

۲. کافه لاته:

کافه لاته،لاته آرت

کافه لاته یک نوشیدنی کلاسیک از انواع قهوه است که معمولا یک سوم آن را قهوه اسپرسو و دو سوم آن را شیر بخار زده تشکیل می دهد که یک لایه فوم نیز بر روی آن قرار میگیرد. گاهی نیز باریستاها بسته به سلیقه مشتری به آن سیروپ طعم دار اضافه می‌کنند. طرح های زیبایی که باریستاها با مهارت بسیار بالا بر روی کافه لاته میزنند و به آن لاته آرت نیز گفته میشود، دلیل محبوبیت بالای این نوشیدنی است.

3. آمریکانو (Americano):

آمریکانو یک قهوه اسپرسو رقیق شده با آب گرم است که طعمی مشابه قهوه سیاه دارد. این قهوه به دلیل محبوبیت در کشورهای آمریکایی این نام را به خود اختصاص داده است. برای تهیه آمریکانو باید ابتدا قهوه اسپرسو را در فنجان ریخته و سپس آب داغ را به آن اضافه کنید.

4. کاپوچینو (Cappuccino):

کاپوچینو

یکی دیگر از انواع قهوه که محبوبیت بسیاری دارد، کاپوچینو است. کاپوچینو شباهت زیادی به کافه لاته دارد و تنها تفاوت انها در میزان شیر و فوم شیر است. نسبت فوم یا کف شیر در کاپوچینو بیشتر است و اغلب روی آن با پودر کاکائو یا دارچین تزئین می شود. بعضی اوقات نیز باریستاها از خامه به جای شیر استفاده می کنند.

5. ماکیاتو:

یکی دیگر از انواع قهوه ماکیاتو است که شباهت هایی با کاپوچینو دارد، اما طرز تهیه آن کمی متفاوت است. برای تهیه ماکیاتو یک شات اسپرسو را داخل فنجان میریزند و بعد فوم شیر مستقیما روی آن ریخته میشود.

6. اسپرسو لانگو :

اسپرسو لونگو lungo به ایتالیایی یا لانگ long ( شات لانگ ، طولانی ) در واقع به یک شات اسپرسویی گفته می شود که زمان عصاره گیری طولانی تری حدود 25 تا 40 ثانیه نسبت به زمان معمولی (18 تا 22 ثانیه ) داشته باشد. یعنی 7 گرم قهوه اسپرسو آسیاب شده با حجم آب بیشتری عصاره گیری می شود. بیشتر بودن میزان آب در این قهوه باعث می شود که از تلخی آن کاسته شود.

7. آفوگاتو:

آفوگاتو

آفوگاتو یکی از خاص ترین انواع قهوه است که لذت خوردن یک اسکوپ بستنی به همراه طعم و عطر دلنشین قهوه را در هر زمانی از روز به شما هدیه می دهد. آفوگاتو در اصل یک اسکوپ بستنی است که همراه یک یا دو شات اسپرسو سرو می شود.

8. کورتادو (Cortado):

کورتادو ترکیب مساوی اسپرسو و شیر بخار داده شده است. این شیر برای کاهش اسیدیته اسپرسو مورد استفاده قرار می گیرد. شیر استفاده شده در کورتادو می بایست جوش باشد. بعد از مخلوط کردن اسپرسو با شیر بخار، می توانید کرم قهوه یا سیروپ عسلی را نیز به آن اضافه کنید.

9. فلت وایت:

فلت وایت هم یکی دیگر از انواع قهوه است که بیشتر در کشورهایی مانند استرالیا و نیوزلند سرو می شود. فلت وایت نیز به کاپوچینو شباهت دارد، با این تفاوت که روی آن کف شیر و شکلات ریخته نمی شود. میزان قهوه اسپرسو و شیر در فلت وایت مشابه کاپوچینو است ولی شیر بخار داده شده بدون ذره ای کف روی قهوه ریخته می شود.

10. اسپرسو ریستریتو :

ریستریتو در لغت به معنای محدود است و علت نامگذاری این نوع قهوه در این است که اسپرسو به صورت نصف یک شات عصاره گیری می شود. یعنی 7 گرم قهوه با 15 میلی لیتر آب عصاره گیری می شود.

11. کافه اوله (Café au Lait):

کافه اوله یک نوشیدنی فانتزی فرانسوی است که از ترکیب مساوی قهوه اسپرسو و شیر بخار داده شده آماده میشود.

12. اسپرسو یخی یا آیسد کافی:

اگر شما هم از دوستداران قهوه است ولی در یک روز گرم تابستانی تمایلی به خوردن یک فنجان قهوه گرم ندارید، ما به شما نوشیدنی آیسد کافی یا اسپرسو یخی را پیشنهاد میکنیم. این نوشیدنی نیز یکی دیگر از انواع قهوه است که با مواد مختلفی مانند شیر، خامه و هر ماده شیرین کننده دیگری سرو می شود.

آیسد کافی

ساده ترین راه برای درست کردن یک لیوان آیسد کافی خنک این است که یک فنجان قهوه اسپرسو را روی یخ بریزید تا خنک شود و سپس شیر، خامه و یا هرماده شیرین دیگر را به آن اضافه کنید. همچنین می توانید دیگر انواع قهوه بر پایه اسپرسو مانند آمریکانو، موکا، ماکیاتو، لاته و … را نیز این گونه سرو کنید.

13. گالائو Galão:

گالائو یکی دیگر از انواع قهوه است که از کشور پرتغال منشا گرفته شده است. گالائو نیز شباهت زیادی به کافه لاته و کاپوچینو دارد با این تفاوت که فوم یا کف شیر حدود دو برابر شیر است و در مقایسه با دو نوشیدنی دیگر نیز سبک تر است.

14. موکا یا موکاچینو:

قهوه موکاچینو که بیشتر با نام قهوه موکا شناخته می شود تقریبا همان کافه لاته است که پودر شکلات یا شربت به آن اضافه شده و گاهی روی آن خامه ریخته می شود. برای کسانی که قهوه خور حرفه ای نیستند و تازه می خواهند وارد وادی خوش عطر قهوه بشوند کافه موکا انتخاب خوبی است. کافه موکا به تلخی اسپرسو نیست و با طعم شکلاتی و خامه ای که دارد مرز بین هات چاکلت و کافه لاته است.

15. فراپه یا فراپاچینو:

از این کلمه برای توصیف انواع قهوه و نوشیدنی های پایه اسپرسو که با یخ ترکیب شدند، استفاده میشود. فراپه معمولا حاوی یک نوع شیر و سیروپ طعم دار به اضافه خامه زده شده بر روی آن است.

16. کلد برو (cold Brew):

کلد برو

یکی از بزرگترین ترندهای انواع قهوه در چند دهه گذشته نوشیدنی کلد برو است. دلیل محبوبیت این نوشیدنی خیساندن آهسته پودر قهوه در آب سرد یا هم دمای اتاق است و نسبت به آیسد کافی ملایم تر است و تلخی کمتری دارد.

17. لاته ماکیاتو :

لاته ماکیاتو از دیگر انواع قهوه بر پایه اسپرسو و مشابه کافه لاته است. نسبت شیر و قهوه در این نوشیدنی شبیه به کافه لاته است. برای سرو لاته ماکیاتو از لیوان های شیشه ای بلند استفاده می شود تا لایه های مختلف اسپرسو، شیر و فوم شیر نمایان باشد.

برای تهیه لاته ماکیاتو ابتدا لیوان را با شیر بخار زده شده پر می کنند و سپس یک شات قهوه اسپرسو را به آرامی روی شیر ریخته تا شکل یک دایره تیره اسپرسو بر روی سطح شیر شکل بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید