دانستنی‌های قهوه

موکاپات چیست؟

موکاپات چیست؟

موکاپات چیست؟

موکاپات یک اسپرسو ساز خانگی و روگازی برای تهیه قهوه اسپرسو است. البته از این وسیله نباید انتظار داشته باشید که قهوه‌ای با طعم و کیفیت قهوه دستگاه اسپرسو ساز به شما بدهد ولی مطمئن باشید که از داشتن آن پشیمان نمی‌شوید.

موکاپات در واقع یک وسیله با قیمت مناسب برای تهیه اسپرسو در خانه و محل کار هست، اکثر خانواده‌های اروپایی و آمریکایی از موکاپات روزانه برای تهیه قهوه استفاده می‌کنند.

موکاپات یا اسپرسو ساز اجاقی یا روگازی در سال ۱۹۳۳ توسط شخصی به نام لوییجی دپونتی اختراع شد. این قهوه ساز کوچک با طراحی هشت ضلعی و مکانیزم ساده خیلی سریع توانست جای خود را در صنعت قهوه باز کند.

امروزه اسپرسو ساز موکاپات به عضو ثابت آشپزخانه های کشورهای اروپایی مثل ایتالیا، پرتقال، اسپانیا و همچنین آمریکای لاتین تبدیل شده است. از برندهای خوب و معروف تولید کننده موکاپات بیالتی می باشد.

تکنولوژی به‌ کاررفته در موکاپات

از یک سیستم جالب برای تهیه قهوه اسپرسو در موکاپات استفاده شده است. همانطور که میدانید اسپرسو به روشی گفته میشود که از داغ با فشار زیاد از بین ذرات قهوه فشرده شده عبور میکند و عصاره قهوه در فنجان سرو می‌شود.

در موکاپات نیز از جریان فشار آب جوش برای عصاره‌گیری قهوه استفاده شده است، درست همانند تکنولوژی ‌‌‌‌‌‌‌‌ که در دیگ‌های بهار برای راه اندازی قطارهای اولیه استفاده می‌شده است. در این تکنولوژی از خاصیت افزایش حجم آب در اثر گرما استفاده شده است، چون مولکول‌های آب با افزایش دما به سرعت به هر می‌جهند و برای آزاد شدن به فضای بیشتری نیاز پیدا میکنند، این افزایش حجم آب میتواند نیروی مورد نیاز برای حرکت قطارها را تامین کند.

موکاپات (moka pot) به بیان ساده شامل یک دیگ بخار کوچک و یک سبد قهوه است ؛ که آب در دیگ بخار (مخزن پایینی موکاپات) به جوش آمده و با فشار از میان قهوه می گذرد و بدین ترتیب عصاره قهوه بیرون آمده و قهوه اسپرسو آماده برای سرو میگردد.

موکاپات از چه اجزایی تشکیل شده است؟

موکاپات،موکاپات چیست،اجزای موکاپات

– درب موکاپات که باید هنگام تهیه اسپرسو بسته باشد تا قهوه به اطراف پخش نشود.

– محفظه‌ای مشابه یک پارچ کوچک که قهوه اسپرسو عصاره گیری شده در آن ریخته می‌شود.

– لوله ای که عصاره قهوه یا اسپرسو رو از محفظه قهوه به محفظه اسپرسو هدایت میکند

– سبد قهوه که پودر قهوه در آن ریخته می‌شود و به یک لوله کوچک جهت انتقال آب جوش متصل است.
– محفظه نگهدارنده آب که در تماس مستقیم با شعله گاز است و لوله متصل به سبد قهوه در داخل آن قرار می‌گیرد.

انواع موکاپات 

موکاپات ها از نظر اندازه و شکل و جنس، از تنوع خوبی بر خوردار هستند و بنابر نیاز و سلیقه مصرف کننده می تواند اکثر سلیقه ها را پوشش بدهد. از نظر اندازه ؛ موکاپات ها در سایزهای ۱ و ۲ و ۳ و ۴ و ۶ و ۹ و ۱۲ و ۱۴ و ۱۸ فنجان تولید و عرضه می شود.

موکاپات‌ها از نظر جنس از آلیاژ آلومینیوم؛ استیل و در گذشته از چدن نیز ساخته شده‌اند. امروزه در برخی از کارخانه‌های تولیدی برای زیباتر شدن ظاهر این محصول ‌‌‌‌ از ترکیبات خلاقانه مانند استیل و آلومینیوم و یا ترکیبی از استیل و سرامیک و یا حتی شیشه نیز استفاده می‌کنند.

از نظر نوع کار؛ موکاپات ها در انواع موکاپات روگازی (با حرارت شعله) و موکاپات اینداکشن (القایی) و موکاپات های برقی ساخته و عرضه می شوند.

طرز تهیه قهوه اسپرسو با موکاپات

۱. در ابتدا برای تهیه قهوه اسپرسو با موکاپات باید مقدار دانه قهوه مورد نیاز را با درجه متوسط و با استفاده از آسیاب قهوه پودر کنید و داخل سبد قهوه موکاپات بریزید و سطح آن را با کشیدن انگشت از یک طرف به سمت دیگر، صاف نمایید. توجه داشته باشید که در استفاده از موکاپات نیازی به فشرده کردن و کوبیدن سطح قهوه ندارید.

۲. در مرحله دوم باید مخزن زیرین موکاپات را با آب خنک پر نمایید فقط توجه داشته باشید که میزان آب باید به اندازه‌ای باشد که سطح آب زیر سوپاپ موکاپات قرار داشته باشد.

۳. سبد قهوه ساز را روی مخزن پایینی قرارداده و اجزای موکاپات را به همدیگر ببندید ، مخزن بالایی را کامل به مخزن پایینی قهوه ساز بسته تا کاملا آب بندی شود.

۴. موکاپات یا اسپرسو ساز روگازی را روی شعله متوسط قرار دهید و منتظر شوید تا آب داخل محفظه قهوه ساز به جوش بیاید.

هنگامی که آب به جوش بیاید، از با فشار از بین ذرات قهوه عبور میکند و قهوه را دم آورده سپس عصاره قهوه به سمت مخزن بالایی شروع به حرکت می‌کند و از نازل موکاپات خارج می‌شود.

۵. پس از خروج کامل قهوه دم شده از نازل، شعله را خاموش نموده و قهوه تان را در فنجان بریزید و سرو کنید.

اسپرسو ساز روگازی،اسپرسو ساز،موکاپات

چرا از اسپرسو ساز گازی استفاده کنیم؟

اولین دلیل و مهمترین دلیل برای اینکه از اسپرسو ساز گازی استفاده کنیم این است که قیمت این موکاپات ها نسبت به قهوه سازهای برقی بسیار مناسب است و لازم نیست هزینه زیادی برای آن پرداخت کنید.

مزیت دیگر این دستگاه، قابل حمل بودن آن است. این دستگاه کوچک و سبک است و می توانید به سادگی آن را با خود به هر جایی که می خواهید ببرید.

از دیگر ویژگی های مثبت این مدل قهوه ساز که بسیار مورد توجه قرار میگیرد، عدم نیاز آن به برق است و میتوانید با روشن کردن آتش در هر جایی که هستید، قهوه ای با عطر و طعم عالی درست کنید و از نوشیدن آن لذت ببرید.

نکات مهم در مورد استفاده از موکاپات

برای استفاده از موکاپات و تهیه یک فنجان قهوه خوش عطر و طعم نکاتی هست که باید به آن ها توجه داشته باشید.

  1. موکاپات ها یک دریچه اطمینان دارند و باید آب رو تا زیر قسمت دریچه اطمینان پر کنید، برای اینکه در فشارهای بالا اگر دریچه اطمینان درست کار نکند و آب نتواند از محفظه اسپرسو به هر دلیلی عبور کند، امکان ترکیدن موکاپات وجود دارد و دریچه اطمینان میتواند در فشارهای خیلی بالا، آب را خارج و خطر را رفع کند.
  2. برای تهیه قهوه با موکاپات باید از اجاق گازی استفاده کنید که شعله های آتش قسمت پایینی موکاپات را گرم نگه دارد و اطراف آن را شعله نگیرد تا سوپاپ یا دریچه اطمینان در امنیت بیشتری باشد.
  3. برای چفت شدن قسمت بالایی و پایینی موکاپات از یک واشر پلاستیکی استفاده شده است تا آب از اطراف آن بیرون نزند. بهتر است هر از چندگاهی این واشر را چک کنید تا عملکردش درست باشد.
  4. برای استفاده از موکاپات نباید پودر قهوه را خیلی فشرده کنید و برای پیمانه کردن دانه قهوه نیز میتوانید از خود محفظه نگهداری پودر قهوه استفاده کنید.
  5.  از قهوه ترک و قهوه فرانسه برای تهیه اسپرسو استفاده نکنید، چون نتیجه نگرفته و قهوه‌تان ناقص عصاره‌گیری میشود یا می‌سوزد.

1 دیدگاه در “موکاپات چیست؟

  1. مسعود طوطی گفت:

    سلام و تشکر بابت مطالب مفید و خوب شما

دیدگاهتان را بنویسید