دانستنی‌های قهوه

رازهای جالب در مورد قهوه اسپرسو

رازهای جالب در مورد قهوه اسپرسو

رازهای جالب در مورد قهوه اسپرسو

قهوه اسپرسو از محبوب ترین و پرفروش ترین قهوه های دنیا است که کاربرد بسیار زیادی دارد و نوشیدنی های مختلفی را میتوان با ترکیب اسپرسو تهیه کرد. از دیگر دلایل محبوبیت قهوه اسپرسو میتوان به سرعت بالای فرآیند طرز تهیه آن، غلظت بالای قهوه خروجی، کافئین نسبتا بالا و میزان تاثیر گذاری بر بدن دانست.

صنعت قهوه دومین صنعت پر درآمد در جهان است و روزانه انواع و اقسام مختلفی از تجهیزات و دستگاههای مرتبط با این صنعت طراحی و تولید می شود. در ایران و جهان نیز دستگاههای بسیاری برای تهیه قهوه اسپرسو ساخته شده است که می توانند با گاز یا برق کار کنند و قهوه هایی با کیفیت های متفاوت تولید کنند.

واژه اسپرسو یک واژه ایتالیایی است که به گونه ای قهوه غلیظ اطلاق می شود که در اوایل قرن بیستم میلادی توسط آنجلو موریندو در ایتالیا ابداع شده است. همانطوز که میدانید هر اختراع و نوآوری یک داستان تولد دارد که موجب ایجاد انگیزه برای تولید آن محصول شده است. داستان تولد روش دم آوری قهوه اسپرسو نیز این بوده که چون بسیاری از مردم مانند کارگران وقت کافی نداشتند تا یک قهوه به روش ترک را اماده کنند و منتظر آماده شدن قهوه شوند، باید روش سریعتری اختراع میشد تا کارگران بتوانند به سرعت قهوه شان را تحویل بگیرند.

روش تهیه قهوه اسپرسو 

روش تهیه قهوه اسپرسو

البته این را هم باید یادآور شد که قهوه اسپرسو یک مدل از دانه قهوه نیست. بلکه یک روش تهیه قهوه است. اسپرسو با عبور دادن آب نزدیک به نقطه جوش با فشار بسیار از میان دانه‌های آسیاب شده قهوه تهیه می‌شود. میزان کافئین موجود در قهوه اسپرسو در واحد حجم از سایر نوشیدنی‌ها بیشتر است و به این دلیل هم هست که اکثر اوقات در مقیاس‌های کوچک سرو می‌شود. اسپرسو همچنین پایه تهیه بسیاری از نوشیدنی ها مثل کاپوچینو ، کافه لاته ، کافه ماکیاتو ، کافه آمریکانو و … است .

برای تهیه یک شات قهوه اسپرسوی عالی باید دانه قهوه با کیفیت را به صورت بسیار ریز آسیاب کرد و به صورت کاملا فشرده داخل پرتافیلتر دستگاه اسپرسو ساز ریخت. سپس آب با فشار بالا از میان ذرات قهوه رد و به مقدار کم و غلیظ عصاره گیری میشود. جالب است بدانید که دلیل اینکه به قهوه اسپرسو، شات گفته می شود این است که مثل یک گلوله سریع و شدید عصاره گیری می شود.

معمولا یک لایه کرما یا فوم قهوه ای رنگ روی شات اسپرسو تشکیل می شود که به دلیل ترکیب حباب های هوا با روغن های محلول در قهوه است و باعث غنی تر شدن طعم قهوه می شود. همچنین این کرما کمک میکند که طعم قهوه برای مدت زمان بیشتری در دهان شما باقی بماند.

خواص و فواید نوشیدن قهوه اسپرسو

فواید قهوه اسپرسو

  • تقویت حافظه بلند مدت: تحقیقات نشان داده است که قهوه اسپرسو میتواند به تقویت حافظه، بازیابی و استفاده از اطلاعات به شما کمک کند.
  • بهبود تمرکز با قهوه اسپرسو: از آنجایی که نوشیدن قهوه انرژی شما را دوبرابر میکند، این افزایش انرژی به بهبود عملکرد تمرکز مغز شما کمک می‌کند و همچنین ترشح دوپامین در مغز را افزایش میدهد.
  • قهوه اسپرسو سرشار از آنتی اکسیدان: قهوه مملو از انواع آنتی اکسیدان است. اسپرسو مانند مُشتی پر از آنتی اکسیدان هایی است که در یک بسته ی خوش طعم گرد آمده اند. اسپرسو حاوی پلی فنول و کافستول است که به جلوگیری از بیماری ها کمک می کند و یک ماده ضد التهاب است.
  • قهوه اسپرسو برای افزایش فعالیت فیزیکی: نوشیدن یک شات قهوه اسپرسو به شکل قابل ملاحظه‌ای سطح انرژی شما را افزایش می‌دهد و موجب افزایش فعالیت فیزیکی می‌شود.‌ قهوه اسپرسو موجب ترشح آدرنالین می‌شود و نشاط و انرژی شما را برای انجام فعالیت های فکری و فیزیکی چند برابر می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید