دانستنی‌های قهوه

خواص میوه قهوه

Coffee fruit saliz - قهوه سالیز - کارخانه تولید قهوه | فروشنده قهوه سالیز و لوازم کافی شاپ

میوه قهوه چیست؟

به میوه گیاه قهوه که به رنگ قرمز است، میوه قهوه گفته می شود. میوه قهوه به دلیل شباهتش به گیلاس قهوه یا توت قهوه نیز معروف است. میوه قهوه معمولا کوچک و سبز بوده و طی فرایند بلوغ، سایه های قرمز یا بنفش رنگ روی پوست آن ظاهر می شود.لوبیای قهوه یا دانه قهوه که از آن برای تهیه نوشیدنی استفاده می شود، در درون گیلاس قهوه قرار دارد که در فرآیند تولید قهوه از داخل پوسته های قرمز رنگ استخراج می‌شود و معمولا پوسته‌های قرمز رنگ یا همان میوه قهوه دور ریخته می‌شود. ولی امروزه از این میوه یا گیلاس قهوه نیز به عنوان مکمل در نوشیدنی ها استفاده می‌شود.

خواص و فواید میوه قهوه

بررسی های جدید نشان داده است که میوه قهوه نیز مانند خود دانه قهوه سرشار از آنتی اکسیدان و مواد مفید برای سلامتی بدن است. در ادامه این مقاله از مجله سالیز به بررسی فواید متعدد میوه قهوه می‌پردازیم:

1. سرشار از آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان از جمله مواد ضروری برای بدن است که خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد. این واقعیت که دانه قهوه سرشار از آنتی اکسیدان است بر کسی پوشیده نیست ولی جالب است بدانید تحقیقات اخیر نشان داده است که میوه قهوه یا همان گیلاس قهوه نیز سرشار از آنتی اکسیدان هایی همچون روتین، اسید کلروژنیک، پروتوکاتکویک اسید، گالیک اسید و ترکیبات پلی فنلی است. این آنتی اکسیدان‌های موجود در میوه قهوه باعث خنثی سازی فعالیت رادیکال‌های آزاد و کاهش خطر آسیب های سلولی و بیماری‌های مزمن می‌شود و به بهبود عملکرد ایمنی و کند شدن رشد سلول های سرطانی کمک می کند.

2. سلامت مغز

مصرف میوه قهوه خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می‌دهد و باعث بهبود عملکرد مغز می‌شود. میوه قهوه دارای یک پروتئین ضروری برای بقا و رشد سلول‌های عصبی در مغز است که معمولا سطح این پروتئین در افراد مبتلا به آلزایمر کمتر است. پس مصرف میوه قهوه می‌تواند باعث کند شدن ظهور علائم پیری و سلامت افراد مبتلا به آلزایمر شود.

3.کاهش چربی ها

میوه قهوه یا همان گیلاس قهوه منبع خوبی برای اسید کلروژنیک است که این اسید باعث کاهش وزن و افزایش چربی سوزی بدن می‌شود. مصرف میوه قهوه از افزایش وزن و چربی های بدن جلوگیری می‌کند و باعث تجزیه سلول‌های چربی می‌شود.

نحوه مصرف میوه قهوه

برای مصرف میوه قهوه می‌توانید آن را به صورت قرص یا کپسول از داروخانه ها تهیه کنید. همچنین می‌توانید از عصاره میوه قهوه برای بهبود سلامت مغز و افزایش سطح انرژی بدن نیز استفاده کنید. با وجود اینکه تاکنون دوز رسمی برای مصرف میوه قهوه اعلام نشده است ولی به نظر می‌رسد مصرف روزانه 100 تا 800 میلی‌گرم از این مکمل بی‌خطر باشد.

همچنین از میوه قهوه در تهیه نوشیدنی‌ها، ترکیبات آب‌میوه‌ای و دمنوش کاسکارا نیز استفاده می‌شود. این دمنوش از پوست خشک میوه قهوه به دست می آید. از آن جا که استفاده موضعی از این میوه به کاهش التهاب و بهبود بافت های پوستی کمک می کند، از آن در تهیه برخی محصولات مراقبت از پوست نیز استفاده می کنند.

عوارض جانبی میوه قهوه

با وجود اینکه هنوز مشخص نیست مصرف میوه قهوه در طولانی مدت برای بدن بی خطر است یا خیر، اما به نظر می رسد مصرف مقادیر متوسط این میوه خطری به دنبال نداشته باشد. در هنگام مصرف میوه قهوه این نکته را در نظر داشته باشید که میوه قهوه نیز همانند قهوه معمولی دارای مقادیر کمی کافئین استا و افرادی که به کافئین حساسیت دارند یا به هر دلیل مصرف کافئین را کاهش داده اند در مصرف آن باید احتیاط کنند. اگر به بیماری های زمینه ای مبتلا هستید و یا داروی خاصی مصرف می کنید حتما قبل از مصرف این میوه با پزشک مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید