دانستنی‌های قهوه

آموزش تصویری طرز تهیه قهوه با کمکس در 6 مرحله

آموزش تصویری طرز تهیه قهوه با کمکس

آموزش طرز تهیه قهوه با کمکس به صورت تصویری

شاید شما هم نام قهوه های دمی یا نسل سوم قهوه به گوشتان خورده باشد. موج سوم قهوه اصطلاحی است که برای شیوه هایی از دم آوری قهوه استفاده می شود که در آن طعم و خاصیت قهوه به صورت کامل حفظ می شود. یکی از شیوه های دم آوری قهوه استفاده از ابزاری به اسم کمکس (chemex) است.

در سال 1941 یک مخترع آلمانی به نام پیتر شلبوم روش جدیدی برای دم آوری قهوه اختراع کرد که به عنوان یکی از بهترین اختراعات دنیای مدرن توسط شرکت فناوری ایلینوی معرفی شده است. این قهوه ساز توسط شرکت کمکس در ماساچوست به صورت صنعتی تولید شد و از همان زمان با همین نام شناخته شد. جالب است بدانید که نمونه ای از این قهوه ساز که طراحی خلاقانه و درخشانی دارد در موزه هنر مدرن نیویورک نگهداری می شود.

طرز تهیه قهوه با کمکس یکی از روش های مربوط به موج سوم قهوه است و به روش تهیه آن روش پور اور (Pour Over) یا قطره ای  گفته می‌شود. در مقاله انواع روش های دم آوری قهوه از مجله قهوه سالیز می‌توانید در مورد این روش بیشتر مطالعه کنید.

ویژگی منحصر بفرد قهوه ساز کمکس وجود فیلتر‌های سنگین و ضخیم آن است که باعث می‌شود قهوه ای که از آن رد می‌شود، خالص و باکیفیت باشد.

طرز تهیه قهوه با کمکس یک روش کامل دم‌آوری قهوه است که در آن بیشتر خواص قهوه حفظ می‌شود و به همین دلیل هم طعم قهوه کمکس یک طعم تقریبا کامل است.

ممکن است در ابتدا کار کردن با قهوه ساز کمکس کمی چالش برانگیز به نظر برسد ولی با کمی تمرین میتوان به راحتی با آن کار کرد. پس اگر آماده هستید باهم شروع کنیم.

مواد و وسایل لازم برای تهیه قهوه با کمکس:

۱. قهوه‌ساز کمکس
۲. فیلتر کاغذی مخصوص
۳. کتری آب جوش مخصوص قهوه
۴. ترازو
۵. قهوه آسیاب شده با درجه متوسط در حدود 40 گرم (برای هر 16 گرم آب از 1 گرم قهوه استفاده کنید.)

طرز تهیه قهوه با کمکس:

آسیاب قهوه،درجه آسیاب قهوه برای کمکس،طرز تهیه قهوه با کمکس

مرحله اول:

اولین مرحله برای تهیه قهوه با کمکس این است که ابتدا دانه قهوه برشته شده را با درجه متوسط رو به درشت آسیاب کنید. میزان برشتگی دانه قهوه میتواند برحسب سلیقه برشته ملایم تا متوسط باشد. ‌

 

مرحله دوم:

روش دم آوزی قهوه با کمکس،طرز تهیه قهوه با کمکس،فیلتر کاغذی کمکس

در این مرحله باید فیلتر کاغذی مخصوص کمکس را بر روی آن قرار دهید. دقت کنید فیلتر تا شده یک قسمت سه لایه و یک قسمت تک لایه دارد. قسمت سه لایه را به سمت خروجی قهوه ساز کمکس قرار دهید.

شما همچنین میتوانید از فیلتر استیل به جای فیلتر کاغذی استفاده کنید. از نظر کارایی تفاوت چندانی بین این دو فیلتر وجود ندارد ولی برخی به دلیل زیبایی فیلتر استیل و برخی دیگر به دلیل شستشوی آسان فیلتر کاغذی را انتخاب می‌کنند.

 

مرحله سوم:

دم آوری قهوه با کمکس،روش تهیه قهوه با کمکس،آموزش طرز تهیه قهوه با کمکس

در این روش دم‌آوری قهوه به آب با دمای ۹۳ درجه سانتیگراد نیاز است.‌ برای رساندن آب به این دما باید ابتدا آن را به نقطه جوش برسانید و سپس به مدت ۳۰ ثانیه از روی شعله بردارید تا به دمای موردنظر برسد. همچنین نسبت قهوه به آب در این روش در حدود یک گرم قهوه برای ۱۶ گرم آب است که  البته با توجه به نوع قهوه و درجه برشته شدن متغیر است.

پس از رساندن آب به دمای موردنظر باید کمی از آن را به وسیله کتری مخصوص قهوه که گردن باریکی دارد بر روی فیلتر کاغذی بریزید و آن را آبکشی کنید تا هم طعم نامطبوع کاغذ فیلتر از بین برود و هم به قرارگیری بهتر فیلتر داخل کمکس کمک کند. سپس باید آب جمع شده در ظرف را دور بریزید.

 

مرحله چهارم:

روش دم آوری قهوه،قهوه ساز کمکس،طرز تهیه قهوه دمی با کمکس

پس از تخلیه آب، کمکس را روی یک ترازوی آشپزخانه یا کافه قرار دهید. سپس پودر قهوه را داخل فیلتر بریزید و محفظه را به آرامی تکان دهید تا پودر قهوه به صورت منظم درون فیلتر قرار بگیرد.

سپس تایمر را تنظیم کنید و به آرامی و به وسیله کتری مخصوص مقدار کمی از آب ۹۳ درجه را به صورت دورانی بر روی پودر قهوه بریزید تا حدی که قهوه خیس شود.  مطمئن شوید که آب را بر روی همه قسمتها ریخته و هیچ جا خشک نمانده است. مدت سی ثانیه صبر کنید تا اصطلاحا قهوه شکوفه کند و حباب‌های دی اکسید کربن از آن خارج شود.

نکته: دقت داشته باشید که ریختن آب ۱۰۰ درجه باعث آسیب به طعم قهوه می‌شود. همچنین در این مرحله می‌توانید به آرامی قهوه را با یک قاشق چوبی تمیز هم بزنید تا قهوه درون فیلتر یکدست‌تر شود. 

 

مرحله پنجم:

آموزش تصویری طرز تهیه قهوه با کمکس

در این مرحله از آموزش طرز تهیه قهوه با کمکس باید کمی صبور باشید و آب را به آرامی و با حرکت دورانی یا مارپیچ روی فیلتر کمکس بریزید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که فاصله سطح آب تا لبه قهوه ساز حدود یک سانتی‌متر شود. سپس کمی صبر کنید تا این فاصله به دو سانتیمتر برسد و مجدد آب بریزید و تا زمانی ادامه دهید که میزان آب مورد نیاز تمام شود. هر مقدار آبی که استفاده می‌کنید، باید در مدت دو دقیقه روی فیلتر ریخته شود.

 

مرحله ششم:

کمی منتطر بمانید که آب از فیلتر رد شود و هنگامی که توانستید پودر قهوه را ببینید، فیلتر را از دهانه قهوه ساز بردارید و تفاله قهوه را دور بریزید جون ممکن است چند قطره آخر کمی تلخ باشد. حالا می توانید از نوشیدن یک فنجان قهوه با طعم و رایحه اصلی لذت ببرید.

طرز تهیه قهوه با کمکس باید حدودا بین 3:30 تا 4:30 دقیقه طول بکشد پس اگر بیشتر از این طول کشید باید دفعه بعد قهوه را کمتر آسیاب کنید یا آب را سریعتر بریزید و اگر کمتر از این مدت زمان طول کشید باید در سری بعد یا قهوه را بیشتر آسیاب کنید یا آب را آهسته تر بریزید.

دیدگاهتان را بنویسید